Ur Grönköpings Veckoblad nr 2 2024

En svensk tiger i Djuriska

Hr överbefälhavare Micael Bydéns uttalande om att alla svenskar måste förbereda sig för ofred har satt fart å Grönköpings näringsliv, däribland Djuriska Parken.

– Vi upptäckte av vi saknade en svensk tiger, den var ju väldigt populär under det senaste världskriget, så jag har beställt en tysk tiger från Hamburg. Om bara lokala migrationsverket nu slutar krångla i passfrågan, flyttar den hit till i höst, säger hr djurvårdare Fingal Broms.

Ny elbil går hela vägen

Firma Låsar & Tänger har i dagarna lanserat sin andra elbilsmodell, ECX/24, och hr elbilsfabrikör C.A. Östberg är stolt över sin nya, miljösmarta bil:

– Räckvidden är ju ett problem för branschen, även om man anger allt längre sträckor, dock försiktigtvis med ett ”högst” tillfogat. Men vår nya modell har dubbelt så lång räckvidd som fjolårets, nämligen (högst) 2 kilometer. Med en dylik sladd kommer man bekvämt till jobbet och dagis m.fl. viktiga institutioner om man bor i stadens mitt.

Bantningspulver börsraket

Grönköpings börsbolag har lämnat sina bokslut och den klarast lysande stjärnan å börshimlen är Apoteket Elgen AB. Hr apotekare Ernst Clossemeyers förklarar rekordvinsten med att hans klassiska magpulver Clossmarin visat sig utmärkt som bantningsmedicin:

– Det smakar så vedervärdigt att all aptit förstörs, stadens tungviktiga kastar sig nu över detta pulver, till visst förtret för alla med trög mage, men de kan ju äta katrinplommon så länge.

Kanonbra böcker blir en (1)

Läspeakademien arbetar f.n. i samråd med Folkbiblioteket med att ta fram en s.k. kanon (boklista) över god svensk litteratur. Ett problem är dock att äldre författare inte har samma upplysta samhällssyn och värderingar som vi har.

– Tag ex.vis hr C.M. Bellman, säger biblioteksassistenten Lillemor Puntén, som ju skrev å tok för mycket om spr-t och fruntimmer! Sålunda har vi funnit det bäst att sammanställa de mest kända bitarna i klassikerna på ett och samma ställe, säger frkn P. och läser från ett manuskript:

”Det var en afton i början av maj. Solen glimmade blank och trind, vattnet likt en spegel. Äntligen stod prästen i predikstolen. Han hade ett höganäskrus i en svångrem runt halsen jämte pluntan, pipan och anteckningsboken …”

Nattskjorta ny inne- & utetrend

Den senaste livsstilstrenden har nått ungdomarna i vår stad, den s.k. mjukmänskan, vilket i stort betyder att de går runt i pyjamas s.d.h. 24/7. Även noblessen har anammat trenden sedan de hört ryktas att hr kungen å Kgl. Slottet skall ha lett en konselj i fotsid nattskjorta.

– Min hustru Tekla (borgmästarinna, f. Sparfhöök) rastar numera vår pudel i sidenlinne och minkpäls. Själv bevistade jag en herrlunch å Stadt i min rökrock med monogram å bröstet, det ingav respekt må ni tro, herrarna bara gapade, säger hr borgmästare Mårten Sjökvist.

Välkomna till Blueberry Arena

Läspe Arena i Grönköping döps om till Blueberry Arena sedan Blueberry-Gruppens grundare & VD, hr nöjes-, korv- och hotellidkare Carl Karlsson, köpt namnrätten för ett rejält antal miljoner, meddelar hr stadsrådet Joel Eriksson (S):

– Hr Karlsson, som inom näringslivet kallas ”The Blueberry Man”, lade grunden till sin stolta förmögenhet med de förtjänster han som 7-åring gjorde å att sälja egenfingrigt plockade blåbär å Rådhustorget, det är något han gärna framhåller, och vi i Stadshuset också.

Notiser ur februarinumret:

KOMMUNFULLMÄKTIGE

i Grönköping har beslutat att i vår införa vintertid å förmiddagen och sommartid å eftermiddagen, meddelar hr info.sekr. Viking Helmersson:

– En s.d.h. vinn vinn. Det blir ljusare å morgonen och ljusare å kvällen, samtidigt som medborgarna slipper omaket att ställa om alla sina klockor.

KOSTNADS-

massan i företaget kommer att justeras, meddelade hr snickerifabrikör Petrus Gårdberg i samband med att årsbokslutet framlades.

– Det innebär, att vi kommer att säga upp personal för att öka lönsamheten, förtydligade hr G. på förfrågan från GV:s ekonomireporter.

EN SKRUV LÖS

visade sig industriroboten Gusten ha vid senaste service- och rundsmörjningstillfället. Detta kan nog vara förklaringen till Gustens något udda beteende under sistlidna tid, meddelar hr robotskötare Edvin Fredriksson, som nu dragit åt lättingen med momentnyckel.

17 HALTE-STATYETTER

vann hr Harald Browall, film- och teaterregissör, producent m.m. samt galachef för årets filmfestivitas Läspegalan sedan reglerna ändrats och endast tillät professionella tävlingsdeltagare i åldersgruppen 59–60 och ett efternamn med begynnelsebokstaven B.

HJO-AVDELNINGEN

av Fridays for Future har riktat kritik mot hemkommunens förment bristfälliga miljöarbete under stridsropet “Shame on Hjo!”.

ordbok definierar ”fintvätten” som den listigaste figuren i skogen.

Grönköpings Veckoblad är världens enda nu utkommande månatliga veckotidning, har drygt 8000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook.