Ur Grönköpings Veckoblad nr 3 2021

Slöja nu helt okej!

Grönköpingsdemoraterna gör en politisk helomvändning. Från att ha varit starka motståndare till det utrikiska bruket att bära slöja och värnat om den svenska seden att hälsa med handslag har Corona-pandemin fått partiet att tänka om.

- Maskering är bra, och det är precis lika urnordiskt att hälsa med ett ”haj” och en lätt vinkning med högerhanden, säger hr partiordförande Wotan von Peiland (GD).

Inkorrekt sångbok!

Hr grundskolerektor Ludvig Hagwald har vid en språkgranskning av de sångböcker hans elever nyttjar funnit att en revision är påkallad, enär flera gamla pärlor ger uttryck för barnarbete.

- Särskilt omänsklig är barnvisan om Kungens lilla piga, säger hr Hagwald. Hon stiger först av alla upp ur sin säng, skall putsa kungakronan, sätta på drottningen hennes peruk, hjälpa kungabarnen, som tydligen har ADHD-besvär, samt dessutom bära slask och ved och vatten.

Zoom-anpassat mode!

Det aktuella vårmodet är inspirerat av hemarbetet framför datorn med endast en bit av vår lekamen synlig i webbkameran, säger frkn stilorakel Ada A:son Susegård.

Damer skall följaktligen se avslappnat välklädda ut å den övre framsidan, en blommig kavaj med öppen rygg som enda plagg går bra. Herrar kan visa sig i kläder som förr endast gick an inom hemmets lyckta dörrar, såsom en stilren pyjamasjacka. Om man önskar något nedtill, kan man med fördel bära t-ghts eller l-ngk-ls-ng-r med brokiga snäck- samt apmönster.

Notiser ur marsnumret:

EN INFEKTERAD

religionstvist är under uppsegling i Grönköping. Hr frikyrkopastor David Helfridsson (KD) påstås vid en köpslagan ha avnarrat en 81-årig församlingsmedlem en släktklenod i form av en gammal familjebibel.

- Jag hade aldrig samtyckt till att sälja den, säger 81-åringen till GV, om jag inte just den eftermiddagen känt mig väldigt retarderad (urgängad) och därför lätt kom att bländas av pastorns högvördighet och tal.

- Det kan jag verkligen inte skriva under på, framhåller hr pastor Helfridsson. Jag vill påstå, att han vid köptillfället var mycket klarare i huvudet än jag själv.

FILMEN ”LA DOLCE VITA”

som nu visas på Röda Kvarn har väckt protester från studerande vid Läspehögskolans konstprogram. Hr biografdirektör Stellan Lundgren har därför ändrat titeln till ”La dolce”.

DET ÄR BRA

att gränsen mot Norge äntligen har stängts – det skulle vi ha gjort redan år 1905, skriver hr f. majoren Adolf von Peiland i en insändare i lokalupplagan.

ordbok definierar ”roman” som en gondoljär i Venedig.

Karin Aspenberg, redaktör för Grönköpings Veckoblad
E-post: karin@lindco.se

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook. Tidningen ges ut av bokförlaget Lind & Co.