Ur Grönköpings Veckoblad nr 4 2024

So long, NATO

Sveriges NATO-inträde har rört upp känslor i Grönköping, och flera medborgare begär nu personligt utträde ur försvarsalliansen. En är stadsäldstan Sophie Liljedotter:

– Jag minns det som i går när gamle kungen Karl XIV Johan deklarerade Sveriges

neutralitet. Jag tycker att Karl Johans analys duger bra även nu, ryssen var minst lika stygg på den tiden, slår Liljedotter fast med knuten hand i rullstolens handtag.

Magisk Sparbank

Grönköpings Sparbanks bolagsstämma blev en verklig folkfest. De små aktieägarna bjöds på fiskdamm och trollkonster av sparbanksdirektören Jules Vedbom, som sedan bytte trollkarlsmunderingen mot bankdirektörskostym för att trolla även för de stora aktieägarna. Inte heller de kunde genomskåda alla Vedboms halsbrytande finansiella resonemang, men fick fullt klart för sig att deras bank står under den kompetentaste ledning.

Vild Hildor i Stadshuset

Den politiske vildmannen El-Haj i riksdagen har fått en efterföljare i Grönköping – f. förrädaren Hildor Peterzohn (f.d. V). Dock har Vilde Hildor (-), som Peterzohn numera kallas, uteslutit sig själv ur sitt parti:

– Så nu har jag fått sovmorgon, men jag brukar titta in hos kommunfullmäktige fram på eftermiddagen och göra några inlägg, berättar vilden Hildor som nu fått ett antal ledamöter från andra partiet att snegla lystet på det fria liv som en vildperson kan leva.

Bageri säljer drömmar

Engla Sjödins Bag- & Conditoris senaste PR-kupp innebär att internetkonsumenter vid inloggning på en hemsida, vilken som helst, möts av uppmaningar från Conditoriet. Väljer man "hantera kakor" uppkommer en möjlighet att köpa något från sortimentet av finska pinnar, syltgrottor, drömmar osv, inalles sju sorter. Väljes alternativet ”acceptera alla” levereras alla sju sorter i sortimentet. Betalning sker i kassasystemet "Klarskinnet", kreditbetalning är huvudalternativ och räntan obetydlig, knappast ens tvåsiffrig.

Älghingst roligare

En ny naturvetenskaplig studie visar att apor har humor, men enligt djurvårdare Fingal Broms i Djuriska Parken har älghingsten Samuel betydligt mer sinne för humor.

– Javisst, Samuel brukar exempelvis dribbla och jonglera med de äpplen han får av besökarna, och ibland fäster han t.o.m. flera äpplen å taggarna i sin pampiga krona. Så nog är Samuel en riktig lustigkurre alltid, understryker djurvårdare Broms.

En skattechefs dagbok

Dagboksgenren väcker stort intresse, särskilt idag när vi blivit så fint intima med offentligheten. Därför ombads GV:s läsare att skicka in sina alster till veckobladets tävling ”Ack kära dagbok”, och en av vinnarna är skattechefen Elon Ramstedt:

”Ystra vårtider, och visst värmer det att se stadens taxeringsunderlag blomma å gator och torg. Men min myndighet har blivit på tok för populär, t.o.m. den populäraste i hela riket. Det är för illa. Förr darrade grönköpingsborna när jag kom in på Stadt. Jag såg hur de tänkte ”himmel, där kommer skattmasen” och de flög upp för att bjuda å sherry eller överräcka en vängåva. Numera vet ingen vem jag är, och när jag talar om det, får jag till svar: ”Hur mycket får jag tillbaka på skatten?” Alla skall bara ha och ha. Det är dags att höja inkomstskatten. Eller i alla fall omsen.”

Notiser ur aprilnumret:

BEKLAGLIGT

nog har ingen av Grönköpings kulturpersonligheter – skalden Alfred Vestlund, skulptören Fidias Berglund, författarinnan Ada A:son Susegård, för att nämna några – blivit valda att ingå i kommittén för En svensk kulturkanon. Det som i förstone synes vara en fadäs torde dock, visar närmare eftertanke, signalera att nämnda personer avses ingå i själva kanonen. GV ser med förväntan fram emot resultatet 2025.

DEN TAMA TRANAN

Tekla ankom i torsdags till Djuriska Parken efter att ha deltagit i den stora trandansen vid Hornborgasjön. Hon välkomnades av djurvårdare Fingal Broms med kokt potatis, och fann sig strax hemma igen i hägnet tillsammans med sin gamla sommarkompis älghingsten Samuel, som även visat sig vara en utmärkt tangokavaljer.

Å FÖRSÖK

har Grönköpings Busbolag inrättat ett av sina fordon för gasdrift. Bredvid förarplatsen har installerats ett bås, med plats för en ko, med själva akt-rkastellet vänt i färdriktningen. De s.a.s. gasbildningar som kon utsöndrar går direkt ner i, och driver, busens explosionsmotor. Buschaufför “Bus-Oskar” Bohlin är förnöjd: – Det är riktigt trivsamt med en ko-drajver.

BORGARBRAND-

kåren i Grönköping fortsätter kompetensutvecklingen av sina mannar, som nu lämnar lågstadiet, för att å söndag under ledning av brandkusk Folke Särnblad öva att vid larm rycka ut med eld i baken (färmt). Man skall även prata slang.

ordbok definierar "polskor" som lämplig fotbeklädnad för vandringar i Arktis.