UR GRÖNKÖPINGS VECKOBLAD NR 5 2020

På ledarplats hyllas Sveriges

stats- och ämbetsmannahänder i rådande orostider: ”Denna tidning (GV) vill gärna åpeka det faktum, att hr statsm. Löfven tjänar som en förebild för oss alla, i det att han icke smittats av coronaviruset utan helt vice versum förblivit frisk som en nötkärna. Man behöver icke gå längre än till England för att finna en virusdrabbad premiärminister, nämligen hr Mr. B. Johnson, och det kan sannolikt icke undgås, att ett sådant exempel s.a.s. smittar av sig och nedsätter den mentala motståndskraften hos hans landsmän, även om han dessbättre synes ha tillfrisknat.”

När studentfirandet avblåstes

hotade kris att ut­bryta i Grönköpings åkeribransch då mängder av last­bilsuthyrningar avbokades. Men nu har alla avbokningar förbytts i ny­bokningar! Hr långtradarägare Carl Johan ”Åkar-Calle” Bolin har avtalat med Läspeskolans elevråd att alla åkare ska infinna sig å skolgården med lika många lastbilar som det finns studenter. -Med endast en ölsprutande student å varje flak, säger hr Bolin, torde Folkhälsomyndigheten inte ha några invändningar och samtidigt blir det festligare än någonsin enär lastbilskaravanen blir flera kilometer lång!

Fältjägarcorpsen i Grönköping

uppvisar en imponerande organisatorisk förmåga att hantera krissituationer! På nolltid har man anpassat verksamheten på regementet efter myndigheternas regler och nu utbildas nya rekryter på distans medelst korrespondenskurs. - Måla ansiktet och kasta handgranat är inget man behöver ett befäl för att lära sig, förklarar hr överbefälhavare, tillika reservlöjtnant, Napoleon ”Nappe” Johnson, och tillägger att det kommer att genomföras stickprov å kunskaperna när soldaterna anländer till regementet för fortsatt utbildning.

En internationell undersökning

visar att kontorsarbetande tjänstemänniskor i genomsnitt endast ägnar 2 timmar och 53 minuter per arbetsdag åt sina egentliga arbetsuppgifter. Resten av tiden ägnas bland annat åt att scrolla nyheter å webben, kolla å sociala medier, leta nytt jobb, dricka kaffe, messa, chatta samt småäta. Nu görs en liknande undersökning i Grönköping, även om arbetsmoralen här, säger hr info.sekreterare Viking Helmersson, givetvis inte på långa vägar är så slapp.

I en kulturessä

reser hr kulturdoktor Stig Berglund frågan hur vi ska förhålla oss till Corona, och betonar det missvisande i att uppfatta Coronakrisen som ”verklig” eller ”sann”. Man bör ihågkomma att det inte finns någon objektiv verklighet utan endast olika diskurser eller berättelser. För egen del föredrar hr Berglund att skriva ut sig ur berättelsen och lever därför precis som vanligt.

NOTISER UR MAJNUMRET:

DET OFFENTLIGA STÖDPAKET

till krisdrabbade företagare som nyligen klubbats i kommunfullmäktige kommer huvudsakligen att finansieras genom en extraskatt å näringsidkare, informerar hr informationssekreterare Viking Helmersson.

HR SKORSTENS-

fejarmästare Leonard Kling utkommer i veckan med den andra, emotsedda delen av

sina memoarer. Den har titeln ”Viskningar och Sot” och ederas å härv. Ansgar Joelssons Missionsbokhandels förlag, hft, 8 kr. Vid köp av den första delen, ”Svartjobb”,

lämnas nu som bonus utan extra kostnad sällskapsspelet (kortleken) ”Svarte Petter”.

KURSEN I SIARKONST

och spånader, som stadens vördade äldsta, frk Sophie Liljedotter planerat under maj månad, har inställts på grund av oförutsedda händelser. Nästa möjlighet avses i september. Arrangören, hr handelsträdgårdsmästare Hilbert Florin, beklagar det ännu inte inträffade.

KONSTEN ATT TRIVAS

då man sitter inne, lär nu hr f. förrädaren Hildor Peterzohn ut i brevkurs för så kallade 70-plussare, som arrangeras av Trivselfrämjandets lokalavdelning i samarbete med hr postmästare Pontus Brunander.

SJUKDOM

talar vi inte längre om på Hälso- & sjukstugan. Numera heter det ”hälsovariation”, meddelar hr stadsdoktor A.T. Salvén.

ordbok definierar ”profan” som djävulsdyrkare.

Karin Aspenberg, redaktör för Grönköpings Veckoblad
E-post: karin@lindco.se

Grönköpings Veckoblad har drygt 10 000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook. Tidningen ges ut av bokförlaget Lind & Co.