Ur Grönköpings Veckoblad nr 5 2021

Vaccinstrategi en jättesuccés!

Vaccinationerna mot corona-panepidemin fortlöper utan några som helst problem i Grönköping, meddelar hr regionrådet A. Augustsson vid den veckoliga pressträffen.

– Det har ej uppstått några köer vid Hälso- & sjukstugan. Sannolikt beror detta på att vi valt att förmedla all information om vaccineringen via en s.k. app i mobiltelefonen, som v.m.k. 80-plussare i allmänhet inte är särdeles hemmastadda med, förutom ett fåtal som med hjälp av sina barnbarn lyckats boka en vaccineringstid.

”Änkor & faderlösa bör satsa!”

Hr finansgeniet Donald Beaumaré inbjuder stadens fattiga och rika att investera sina besparingar i Grönköpings första s.k. SPAC, en unik affärsmöjlighet vilken går ut på att förvärva andelar i ett bolag som helt saknar verksamhet.

– Frågan är nämligen inte vad en SPAC är utan vad den kan bli, påpekar hr Beaumaré, och det vill lova mycket.

Ny tidning redan historia!

Nystartade ”Gnälletinen” går i graven endast efter två nummer på grund av en schism mellan grundarna beträffande vad det skulle gnällas på.

– Tanken var att vi skulle skapa en tidskrift som var fri från allt modernt socialliberalt trams. Man vill ju läsa sådant som bekräftar ens sunda åsikter, säger hr f. major A. von Peiland, som dock ej fick gehör hos medgrundarna i sitt missnöje över samtidens ringaktning för hjältekonungar.

Algoritmen Algot kan allt!

Hr it-yngling Emanuel Björnberg har byggt en ny AI-robot som med en IQ å hela 318 250 t.o.m. kan förlösa barn å BB.

– Ha vi lyckats simulera (apa efter) hela den mänskliga hjärnan med alla dess ettor & nollor, säger hr Björnberg. Assisterad av Industriroboten Gusten, denna 80-talsskapelse som på kommando gör grovjobbet, kommer Algoritmen Algot nu att kunna uppfylla alla mänskliga behov och önskningar.

Notiser ur majnumret:

SEDAN REGERINGEN

meddelat att man vill lägga ner Bromma flygplats, förklarar sig GreenAvia, som driver Brylunda Air Port, ha ledig kapacitet att omgående ta över trafiken till och från Bromma, enär trafiken å Brylunda AP f.n. uppgår till endast en av- resp. tillgång per vecka, varför kapacitetsökningen kan ske utan utbyggnad med den planerade, andra landningsbanan.

SVENSKA HERR-

landslaget är välkomna att spela sina matcher i sommarens fotbolls-EM å Läspevallen, om det visar sig att matcherna å grund av det pandemiska läget ej, som planerat, kan spelas på Irland och i Spanien, meddelar GISK:s lagledning, som är beredda att flytta sin vänskapsmatch hemma mot Broddetorp BOIS till borta. Smittbromsande publikfrieri gäller, dock förutsättes att teverättigheterna tillförs Grönköpings lokala tevesportkanal GreenSport.

ETT LÅNGT

järnvägståg har nyligen testats å sträckan Grönköping-Hjo. Klimat-vänlighetsmässigt erhöll tåget högsta betyg, då inga som helst utsläpp gjordes under färden, vilket huvudsakligen berodde å att tåget icke behövde startas eftersom det var så långt att det räckte ända fram till Hjo. Passagerarna kunde därmed promenera genom tåget och å så vis komma fram till resans mål med ett fullkomligt rent klimatsamvete.

AV UPPENBART

demokratiska skäl, kommer det lokala Systembolaget att från och med 1 juni principiellt upphöra med att försälja vita viner. Dock kan Grönköpings vitvinskonsumenter vara lugna, då det kommer att finnas etikettdöljande anordningar att köpa, vilka garantera full alkolholvalsanonymitet och därigenom utgöra en effektiv barriär mot närsamhällets spott och spe.

VÄRLDENS FÖRSTA

fossilfria lås har nu tillverkats av Grönköpings ledande storindustri, firma Låsar & Tänger, och testas f.n. i celldörren å härv. polisstation, där det hitintills visat sig ge noll utsläpp.

ordbok definierar ”vaggvisa” såsom personer välinsatta i konsten att vagga barn till sömns.

Karin Aspenberg, redaktör för Grönköpings Veckoblad
E-post: karin@lindco.se

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook.