Ur Grönköpings Veckoblad nr 5 2023

Reporter sköt skarpt

Hr fotbollsreporter Glenn Ruda befordras till politisk reporter på Grön-TV efter att ha visat strålande interviewteknik när han verbalt demolerade hr fotbollstränare Åke Schwung efter en bristfällig vinst från hemmalaget. Hr Ruda tror sig som gjord för uppdraget:

- Det finns stora likheter mellan fotboll och politik. Precis som fotbollstränare är partiledare hala ålar som efter en storförlust berömmer det egna laget och hävdar att man är på rätt väg.

Bergsäkert löfte

På majnumrets ledarsida beklagar GV det allmänt otursamma tillstånd som vår regering (M m.fl.) tvingats vada i efter maktöverlämningen (NATO-debacle, bokbrännande, drivmedelsförhöjning m.m.). Oppositionen riktar å samma gång in sig på att samla billiga politiska poänger, ex.vis har man inskjutit sig på regeringens miljöpolitik och rent av hävdat att det icke finnas någon sådan. Här vilja vi (GV) erinra om att hr statsmin. U. Kristersson (M) skriftligen å valaffischer utlovat att det skall bliva ordning å klimatet.

Bus-chaufför i strejk

Bus-chauffören hr Oscar Bohlin gick ut i vild strejk när hans fru biljettklipperskan Maja Bohlin uppsagts av besparingsskäl. Hr Bohlin hävdade att han, som ju är upptagen med chaufförandet av busen, ej kan klippa biljetterna själv. Supermedlaren hr postmästare Pontus Brunander kallades in, och en kompromiss nåddes: hr Bohlin skall köra blott en tur om dagen till Hjo varje morgon samt tillbaka till Grönköping varje kväll.

- Sparar då Bus-bolaget in på dyra bensinkostnader och får därmed pengar över till att återanställa fru Bohlin, konkluderar den erfarne hr medlaren Brunander.

Låtom oss bliva finländare

Som en lösning på det rådande haveriet kring Sveriges antagande i NATO bör Sverige bli en del av Finland, menar hr amatörpolitiker Hilbert Florin. Hr Florins tidigare idé att Sverige skall bli USAmerikanska staternas 51:e stat har således uppdaterats, till fromma för alliansmedlemskapsfrågan.

- Vår kung skulle kunna bli vicepresident, och svenska riksdagsmän skulle säkert inte ha något emot att tidvis vara i Helsingfors, utmärkt v-dka som där skall finnas, menar hr Florin.

Skönhet å modet

Hr stadsdoktor A.T. Salvén har öppnat en s.k. kosmetisk klinik, och Grönköpings damer vallfärdar dit för att rätta till b-k och b-st men även herrar som vill anskaffa sig en mer ståndsmässig s.k. alfahane-look. Dock är inte alla förtjänta av en behandling, utan avvisas, förklarar hr Salvén:

-Hr arkitekt TSAR Egon Glas ville ha sitt tämligen grötiga ansikte omopererat till ett mera klassiskt skönt sådant. Honom hälsade vi att hans nuvarande utseende harmonierar väl med de anskrämliga glas- och betongmonster, som nu vanpryda stadsbilden här och var i Grönköping.

NOTISER UR MAJNUMRET:

Å GR. AV BOJKOTTEN

av Absolut br-nn-v-n å härv. S-st-mbolag har hr dir. T.F. Göransson beslutat att uttaga en extra avgift à tio kr å varje butelj, varvid medlen oavkortade skall skänkas till Ukraina. Samtidigt har namnet å drycken ändrats till Absolution.

DET NYA TELEFON-

system vilket Grönköpings kommun nyl. installerat har visat sig vara ett lyckat drag, i synnerhet vad avser telefonköhanteringen där uppringarna möts av följande uppmuntrande meddelande: ”Vi gläder oss åt att du väntar. Därför lovar vi att du alltid behåller din nuv. plats i kön.”

HÖSTENS

storsatsning å revyteaterområdet blir, enligt vad GV erfar, ”Sossarna – the Musical”, i regi och produktion av hr teaterdirektör Harald ”Harry” Browall. Till uppsättningen söks nu artister som både kan sjunga, dansa och dra en vals med viss trovärdighet.

STYRELSEPOSTEN

vilken hr informationssekreterare Viking Helmersson hoppades erhålla i förra veckan har numera upptäckts då den helt enkelt hade lagts i fel postfack.

PÅ FÖREKOMMEN

anledning är mötet i de Minnesvarierades Förening inställt. Ny tidpunkt kan komma att meddelas.

HR BATALJONS-

veterinär Orvar Åkerström låter meddela att orden superbra respektive supergott i hans kretsar uttalas sup är bra resp. sup är gott.

ordbok definierar Tiktok som en synonym för galen hund av honkön.

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook