Ur Grönköpings Veckoblad nr 5 2024

Borgmästare Mårten Sjökvists rekrytering av dottern frkn Irma Sjökvist som event-VD i borgmästarresidenset väcker kritik eftersom tjänsten, som betingar en årslön om en miljon riksdaler, inte skall ha utannonserats korrekt. Hr Sjökvist viftar dock bort kritiken.

– Jag spikade upp en lapp i städskrubben, på insidan av dörren för att inte skada den känsliga byggnaden, att sedan endast frkn Irma var rådig nog att titta där kan inte jag lastas för.

Frkn superidolen Taylor Swift & frkn popsångerskan Gördis ”Flabbs” Brunander byter scen och repertoar å lördag. Det glada samarbetet går till så att frkn ”Flabbs” framför frkn Swifts topplåt ”Shake it Off” å Friends Arena i Kgl. Stockholm, samtidigt som frkn Swift uppträder å Läspe Arena i Grönköping med supervisan ”Kärlek å Gökmassivet”.

– Taylor var så gullig när vi pratade i telefon, berättar frkn ”Flabbs”, så jag skickade henne texten till min monsterhit också i transpiranto-översättning och hon blev jätteglad.

En utsocknes fotbollstränare till GISK:s herrlag har utsetts. Hr fiskhandlare Hans Hjo-Hansson (från Hjo) är mannen som nu skall se till att stadens stolthet lämnar bottenträsket och förhoppningsvis nosar på uppflyttning i seriesystemet.

– Alla vet att Hjo-bor är litet loja, men jag tror att våra spelare kommer att må bra av att höra en ny röst, även om dialekten är konstig, säger GISK-ordföranden hr Åke Schwung.

Studentfirandet i Läspeskolan blir billigare i år, uppger hr grundrektor Ludvig Hagwald. På examensdagen skrotas lastbilsflaken och studenterna anmodas åka en sväng på stadens gator i en inhyrd hövagn. Då inte alla får plats i hövagnen samtidigt får de vänta på led medan kamraterna åker sin tur.

– På detta sätt blir studentfirandet mer rättvist, enär alla får samma firande, och dessutom lär de sig att livet minsann inte är någon champagnesprutande åktur, meddelar hr Hagwald.

Atomkraft? Ja tack, säger hr stadsrådet Joel Eriksson (S) och bekräftar att man nu bygger nya kärnkraftverk som skall rädda miljön i Grönköping. Visserligen står de gamla kärnverken Knisslinge I och II från 1970-talet fortfarande kvar, men dessa råkade läggas ned häromåret.

– Enklast vore väl att dra i gång dem igen, men varför köra med begagnat, när man kan skaffa nytt och fräscht? säger hr Eriksson (S).

Hr kardinal Anders Arborelius utmanas av hr kyrkoherden Hilarius Boklund till posten som påvlig kandidat. Hr Boklund uppger för GV att han ju alltid har varit litet katolik, precis som hr marskalk Bernadotte visade sig vara litet protestant, innan han blev kung i Sverige.

– Och vad det katolska celibatet anbelangar, är jag och min k. hustru till åren komna och begagnar skilda sovrum, så det ser jag inte heller som något problem.

Grönköping blir europeisk kulturhuvudstad år 2029, menar hr info.sekreterare Viking Helmersson som anmält staden till tävlingen i hård kamp med Kiruna och Uppsala. Vissa bedömare tror att Kirunas flexibilitet (flyttbarhet) och Uppsala domkyrka blir alltför svåra kulturnötter att knäcka, men det tror inte hr Helmersson:

– Vår Läspedôm saknar åverkan från papistiska villoläror, och snart ämnar vi flytta vi å frkn Englas Conditori, vilket även ger mitt tjänsterum bättre utsikt, så nog är vår stad kultiverad.

Notiser ur majnumret:

6 JUNI

kommer en kommunal folkomröstning gällande EU att hållas som en hyllning till den svenska nation som Grönköping tillhör. Hr stadsrådet Joel Eriksson (S) upplyser om att det finns tre förslag att rösta på: A) JA till fortsatt EU-medlemskap, B) JA till utträde ur EU, C) NEJ till båda föregående förslag.

HR KONSULTEN

Åke Schwung har anordnat en mycket uppskattad massmediakurs på Gökmassivets konferenscenter för stadens ledande politiker. Bl.a. har deltagarna fått lära sig att undvika uttalanden som ”Vi har nog varit litet naiva” eller ”Vi såg det inte komma”.

SKYLTEN

med texten ”Var god ställ er i kön” på apoteket Elgen har fått nedtagas efter protester från personer som icke anse sig tillhöra något bestämt k-n. Ett system med k-nsneutrala nummerlappar har i st. införts.

ordbok definierar ”bilägare” som innehavare av skarpslipad yxa.

DEN UTÖKADE

kameraövervakningen av de anställda å Firma Låsar & Tänger är enbart ett utslag av företagets grundmurade förtroende för personalen och densammas säkerhet, försäkrar hr personalchef P.A. Humander med stöd av hr fabrikör C.A. Östberg.

PROKRASTINERINGS-

förbundets planerade årsmöte sista lördagen i maj å Gökmassivets konferenscentrum har framflyttats till ett datum, som eventuellt kommer att meddelas senare.

För mer information:
www.gronkoping.nu