Ur Grönköpings Veckoblad nr 7 2021

Ny konsthall rena stenåldern

Hr stadsarkitekt Egon Glas når nya svindlande höjder genom sin tillbyggnad av Grönköpings konsthall+−0 i form av en stenåldershydda:  – Min idé med hyddan ryms faktiskt i suffixet. Plustecknet står för de extra kvadratmetrar som skänks åt konstälskarna, minustecknet för snilledraget att vara efter sin tid och låta forntiden inspirera, och siffran noll för att hela arkitekturupplevelsen blir status quo, dvs. såväl bakåtsträvare som nytänkare blir glada.

Väderkris på GMHI

Sommarens väderprognoser har stämt blott undantagsvis, trots hypermoderna mätinstrument.  – Fan ska vara meteorolog, säger hr d:o Gustav Negusson. Till och med när vi helgarderar med ”Regn under veckan 0–40 millimeter” eller ”Temperatur 0–35 grader”, får vi ovett. Nu prövar hr met. Negusson en ny form av AI – Alternativ Intelligens. Till den ändan har han halvtidsanställt frkn stadsäldstan Sophie Liljedotter, vilken på sin post som bland annat ordförande i SF (Spågummornas Förening) visat sig ha en förunderlig förmåga att komma rätt i sina förutsägelser.

Värnpliktig fröken en fullträff

Kgl Fältjägarecorpsen höll i söndags Öppen Kasern så att alla föräldrar kunde komma och beundra sina värnpliktiga ätteläggs militära framsteg. Stoltast var hr tullvaktmästare Ruda med maka Mettan, vilkas dotter frkn vpl Stina Ruda uppvisade en makalös stridbarhet, något som gjorde hr vik. regementschef major A. von Peiland på gott humör: – Med sådan trupp hade Hans Majestät Hjältekonung Carl XII inte behövt förlora slaget vid Poltava.

Brandsto får regnbågstäcke

Grönköpings brandstation med man- och boskap har undergått gentil certifiering och är nu up-to-dato med sin tid, enligt hr brandchefen Arvid Lundstedt:

– Exempelvis har vi kommit underfund med att brandstoet Balder måhända inte alls är ett sto utan mera är att se som en s.k. brandras, således närapå vilket k-n som helst.

Notiser ur septembernumret:

SARKOFAGEN

”Spiken i kistan” som tillverkas av Gårdberg & Söners Snickerifabrik möter kritik från KR (Klaustrofobikers Riksförbund), som menar att den sista vilan inte skall behöva ske i ett så trångt utrymme om man beger sig hädan i firmans produkt. Hr chefsfabrikör P. Gårdberg försvarar sig med att kroppsmodet på senare år gått mot det allt smalare, men säger samtidigt att de haft svårt att göra en ordentlig kundundersökning för att utröna graden av komfort på den sista resan. Nu lovar hr fabrikören dock att skyndsamt gå till botten med frågan.

NÅGON ORGANISERAD

brottslighet förekommer inte i Grönköping, visar en internutredning som gjorts av hr polis Paulus Bergström. Orsaken är att stadens intern, hr förrädaren Hildor Peterzohn, vill ha sin frihet och inte tillhör något fack.

DE BOENDE

i Västra tvärgränd har inlämnat en protestskrivelse till Gatukontoret mot de kungjorda planerna på att anlägga en dagvattenledning i gränden. ”Vi kräver att få kommunalt vatten dygnet runt”, heter det bland annat i skrivelsen.

GV RÄTTAR

I lördagens matbilaga uppgavs att hr svineridirektör Justus Brylén, Brylunda, nu lanserar en ny produkt, basturökt sittfläsk, från sin vedeldade bastu. Det skulle naturligtvis stått sidfläsk.

ordbok definierar ”riskapital” som medel vilka avsätts för att i framtiden kunna inköpa ris.

E-post: karin@lindco.se

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook.