Ur Grönköpings Veckoblad nr 8 2022

Fortsatt samlingsregering!

I årets kommunval fick hr stadsrådet Joel Erikssons (S) rödgröna sida och hr Justus Bryléns (M) blåa lag häpnadsväckande nog exakt samma antal mandat. Efter en natts kakätande enades man om att fortsätta det samlingsregerande som rått sedan 2018.

- Att lotta om varje ärende är ju en smula odemokratiskt, påpekar hr stadsrådet Eriksson (S), och förresten brukar vi vara ganska så överens i de viktiga frågorna.

- Jag är helt ense med Joel, säger hr godsägare Brylén (M), särskilt som jag fick behålla min vice stadsrådstitel, å vilken hr Wotan von Peiland (GD) oförsynt propsade, enär han hade fått några futtiga fler röster än jag. Men då klargjorde Joel och jag unisont, att (S) och (M) i så fall skulle bilda en stor koalition, och då föll han till föga.

(C) tar nya spadtag!

Valgudarna var inte nådiga mot Grönköpings-Centern i det nyss avhållna kommunvalet. Partiets lokala ordförande, hr riksdagsman Krökén i Kröken (C), vill nu att (C) gräver sig tillbaka till sina agrara rötter.

- Och den s.k. Stureplanscentern vill jag inte veta av, för dessa figurer är ju Humlegården det lantligaste de upplevt, säger hr Krökén, som även ställer sig kritisk till Grönköpings motsvarighet, Rådhustorgscentern med dess galjonsfigur, frkn Agneta Palmodin (27) (C).

-Damen i fråga hänger ständigt å Stadts Vinbar och kan inte ens skilja å råg och havre. Och när jag erbjöd mig att undervisa henne, möttes jag av ett kompakt ointresse; hon menade att detta gjorde detsamma – strå som strå –, avslutar en förtretad hr Krökén (C).

Vattenplask AB klarar krisen!

Kommunägda energibjässen Vattenplask AB blir alltmer urwattnad och i vinter

kan elkunderna erbjudas endast likström. Men helt dött i eluttagen blir det inte, lovar hr kraftdirektör Karl-Edvard Strömblom.

- Vi har ju våra vindsnurror å Gökmassivet, de levererar grön och härlig el dygnet runt. Ty när det inte blåser startar vi upp våra stora fläktar, som blåser en stark och jämn vind å rotorbladen. Och solfångarparken å Haltehed, det gamla exercisfältet, levererar likaså underbar el. När solen inte skiner tänder vi våra starka värmelampor som få belysa solcellerna. Så nog ska vi kunna hålla Grönköping i gång hela vintern – i stort sett, trots allt.

Cheers, ers majestät Elizabeth!

Grönköpings storbolag har i århundranden haft nära band med brittiska kungahuset (marmeladförsäljning m.m.) varför en delegation bestående av stadens mer prominenta invånare givetvis for till London för att närvara vid drottning Elizabeth II:s begravning.

Den officiella inbjudan hann dock inte fram i tid, vilket toppdelegaten hr stadsrådet Joel Eriksson (S) menade med all säkerhet berodde å problem i PostNords sorteringsterminal i Skövde. I stället följde delegationen monarkens jordafärd å en TV-skärm å puben The Onelegged Lion.

-Men vi är övertygade om att det storbrittaniska kungahuset kände att vi var med dem i tankarna, även om hr riksdagsman Krökén somnade under akten å grund av det starka engelska ölet, säger hr stadsrådet Eriksson.

Midsommarsill i januari?

Butikernas tidigareläggande av säsongerna förvirrar grönköpingsborna. I söndags när hr hönsavlare Jönsson besökte Karlssons järnhandel för att köpa ett nytt paraply möttes han i skyltfönstret av en julbock som stirrade å honom från andra sidan glaset.

-Jag vet inte längre var, eller snarare när, jag befinner mig. Årstiderna i affärerna stämmer inte alls överens med dem jag har i huvudet, säger en trött hr hönsavlare Jönsson.

Det alla nu frågar sig, är ifall man behöver frukta att midsommar snart infaller så tidigt, att man inte kan fira utomhus utan påtaglig risk för snö i sillen?

-Inte alls, försäkrar hr grundrektor och folklivsforskare Ludvig Hagwald, för om säsongerna fortsätter att komma tidigare för varje år, kommer de till slut hamna på rätt ställe igen.

Notiser ur oktobernumret:

FÖR ATT SPARA EL

kommer något gästbesök å Läspevallen av den USAmerikanske trubaduren, nobelpristagaren m.m. Mr. Bob Dylan inte att ske under artistens ågående Europa-turné, enär såväl han själv som bandet numera (sedan 1965) endast spelar å elektriska gitarrer, varför överlämnandet av Läspemedaljen får anstå till ett senare tillfälle, meddelar Kulturnämndens ordf., hr kulturdoktor Stig Berglund (s.t.s. i Hjo).

SJ:S BILJETTER

inför julen blir försenade, och släpps först någon gång i november. Biljetterna till den smalspåriga järnvägen Hjo-Grönköping-Skövde säljs dock som vanligt, men tågen går förstås inte under själva julhelgen, då hr ånglokförare Filip Nylén har sin julledighet.

EN CHOCKHÖJNING

av alla priser å Varuskrapan har kunderna att vänta inom några dagar.

-Vi vill säkerställa att vi alltid ligger minst ett steg före den allmänna inflationen, förklarar hr varuhusdir. Alexis Jonsson den till synes drastiska höjningen.

BORGARBRAND-

kåren i Grönköping hälsar å tisdag nya eldsjälar välkomna till en nybörjarkurs i brandbekämpning. Samling med ämbar och hinkar vid Gamla klappbryggan kl. 18.00 för att under ledning av hr brandchef Arvid Lundstedt öva sig i att kasta vatten.

ordbok definierar ”domkapitel” som den del i Brottsbalken vari straffåföljd för resp. brott anges.

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook.