Ur Grönköpings Veckoblad nr 9 2022

Snabbtåg Grönköping-Skövde!

Hr stadsrådet Joel Eriksson (S) har nu klubbat igenom det efterlängtade höghastighetståget till Skövde, och de femton miljarder som projektet beräknas kosta är redan i hamn.

-Grönköpings riksdagsrepresentant var inte å plats vid omröstningen om unionsupplösningen 1905, och enär vi inte biträtt beslutet att avstå Norge kan vi ställa rättmätiga krav å norskarnas oljefyndigheter, säger hr Eriksson som emellertid lovar att inte göra anspråk å fiskleveroljan.

Succémanöver i slask!

I helgen när Fältjägarecorpsen skulle öva i vinterterräng förmådde snökanonen endast skapa tung kramsnö å grund av den klimatiska uppvärmningen vilket medförde att mannarna som vallat för minusgrader körde fast.

-Men det uppvägdes med råge av att de fick öva å statsfienden, rasputitsan (rysk lervälling), säger hr reservlöjtnant Napoleon Johnson som är mycket nöjd med att kunna skicka en tydlig signal till omvärlden att stadens beredskap är god även vid otjänlig väderlek.

GÖK-avtalet klart!

Som tidigare meddelats ämnar de politiska partier som inröstats i stadens

kommunfullmäktige (8 st.) fortsätta den lyckosamma samlingsregering som rått sedan

valet 2018. Nu regleras samarbetet förmedelst antagandet av den s.k. GrönköpingsÖverens-

Kommelsen, eller GÖK-avtalet.

-Här kan vi hälsa en seger, kommenterade hr v. Peiland (GD). Nu blir det skärpt kontroll å Grönköpings Central av utsocknes resenärers returbiljetter och hotellbokningar, så att ingen obehörigen försöker nedslå sig i staden och i förlängningen få understöd av den

alltid lika släpphänta fru socialchefskan W. Unill (S).

Ö&M varslar och nysatsar!

Jättekoncernen Öl & Mat med 1000 ölhak över hela världen har kanat utför ordentligt å Grönköpingsbörsen men fru koncernchefskan Louise Pilzén vet att göra kunder törstiga igen:

-3:dje ölen ska de få till halva priset, den 4:de ännu billigare o.s.v. Våra servitriser som vi har varslat erbjuder vi att vara kvar som ölsäljare, och för varje kund som dricker sig plakat får de en välförtjänt extra v.m.k. hacka.

Borgmästaren: titulera barnbarnen!

Hr borgmästare Mårten Sjökvist noterar i en insändare att döttrarna Irma och Doris, vilka fullgör värdefulla representativa plikter i det offentliga livet (Lottakåren m.m.), städse omnämns som borgmästardöttrar, men vill också att deras ev. barn tituleras borgmästarbarnbarn.

-Något annat skulle tvivelsutan innebära en svår chock för dem och hart när beröva dem deras rättmätiga identitet, menar hr borgmästare Sjökvist.

Grönköping hyllade Ukraina!

Borgmästarkransens Dag firades traditionsenligt med pompa och ståt å Engla Sjödins Bag- & Conditori. Som ett uttryck för sympatier för Ukraina var dagens vetekransar dekorerade med gul resp. blå glasyr vilket av vissa gäster tolkades som en hyllning till fosterlandet (Sverige).

-Rakt inte, förklarade frkn Sjödin, idag äter vi för att hylla vårt ukrainska broderfolk och det är jag säker på gläder dem mycket.

Aktuell kulturkanon!

Grönköpingsdemokraternas nya kanon, inspirerad av hjältekonungen Erik Läspe & Halte, tar kulturen ett steg längre och ger riktlinjer om en lokalpatriotisk skolmiljö. När GD:s kanon så lanserade i Läspeskolan förstod eleverna dock inte vad de skulle göra med barkbåtarna som ställts till förfogande på skolgården och mjödet som utspisades till lunch fick dem att somna.

-Ja ja, lugnar hr partiordförande Wotan von Peiland (GD), det kan ju ta litet tid innan de vant sig av med utvecklingen de senaste sjuhundra åren.

Notiser ur novembernumret:

ORMEN

som i tisdags åträffades sovande å golvet i den elektriska centralen i Djuriska Parken var inte den från Skansen i Kungl. Huvudkommunen (Stockholm) förrymda kungskobran Sir Väs, utan en rest av den gamla huvudkabeln som lämnats kvar vid renoveringen av elcentralen, meddelar hr djurvårdare Fingal Broms.

HR STADSPOLIS

Paulus Bergström låter meddela att en välkommen höjning kan förväntas vad gäller bevisläget vid kommande avdömande av busar enär hr partiord. Wotan von Peiland (GD) har utfäst sig att vid alla förekommande rannsakningar ställa sig till förfogande som anonymt vittne.

FORSKNING VISAR

att rent åldersmässigt är 70 det nya 50, ett faktum som gläder i synnerhet hr skattechef Elon Ramstedt som säger att detta innebär att pensionerna icke behöver utbetalas förrän mottagarna fyllt åtm. 85.

NYA INNESPORTEN

journalistrugby kommer, enligt vad GV erfar, endast att kunna erbjudas

träningstimmar i en av elbesparingsskäl nedsläckt Läspehall efter kl. 23 å lördagskvällar.

TRAFIKSKOLAN

i Grönköping uppger att de elever vilka misslyckats med att erhålla körkort i stället erhåller erbjudande om att få köra i teorin.

ordbok definierar ”plankton” såsom ett mått för 1000 kg bräder.

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook.