Ur Grönköpings Veckoblad nr 9 2023

Hildor blir Hilda!

Ett intermezzo tilldrog sig i stadens rådsturätt då den tilltalade hr f. förrädaren Hildor Peterzohn förklarade sig ha övergått till kvinnligt k-n och i fortsättningen ville tilltalas som Hilda.

– I händelse av fällande dom vill jag icke sitta å ett manligt fängelse i sällskap med råa busar som för ett otuktigt språk och kanske t.o.m. nyper mig i h-ck-n. En anstalt för sedliga kvinnor skulle däremot både hindra dylika övergrepp och bidraga till min (Hildas) rehabilitering.

Nästan kemipris!

Jubel utbröt å Grönköpings Högskola när ett e-mejl inlöpte från Kungl. Vetenskapsakademien med beskedet att hr prof. Gustaf Negusson tilldelats årets Nobelpris i kemi för upptäckten av de s.k. klantprickarna. Strax uppdagades att akademien avsåg kvantprickar, men forskare enas om att det nog är klantprickarnas tur nästa år. Till vad skola då dessa användas?

– Sådana nyttoaspekter är under vår värdighet att befatta oss med, avfärdar hr klantprofessor Negusson. Det få forskarna vid Institutionen för Tillämpad Klantfysik i Skövde fundera på.

”Fack Hjo” ny fackförening!

Hr reseevangelist Gideon Olivepalm uppstartar en ny fackförening, Fack Hjo. Syftet är att bringa monetär rättvisa åt de skriftställare som icke undfått upphovsrätt (copyrajt) för sina verk under sin livstid, i synnerhet evangelisterna Matteus, Markus, Lukas och Johannes.

– De fyra hade onekligen otur att leva under tider, då ännu icke immateriell upphovsrätt blivit uppfunnen, och den oturen skall de icke behöva lida för längre, understryker hr Olivepalm.

5 oxfiléer i betyg!

GV:s krogutsände ger lyxrenoverade Stadt 5 av 5 oxfiléer i betyg. Till dagens höga betyg bidrar gästernas stigande kvalitet. Nu se de rika och förnäma ut samt är – med smärre undantag – tämligen nyktra. Kriminella gäster försöker man, medelst bonuskuponger, slussa undan till närbelägna haket Öl & Mat:

– Såvida det inte gäller gängbusar i chefsposition, förstås, med sina skräddarsydda kostymer och dyra armbandsur sprida ju de en extra glans, säger hr hovmästaren J.P. Pettersson.

Kulturman å spaning!

I höst har det m.e.m. regnat böcker om herrar som söker sin inre man. Så gör även hr kulturdoktor Stig Berglund, som i den nyskrivna pjäsen ”Kurragömma” skildrar en kulturmans labyrintiska gömlek med sig själv.

– Det var ett sjå. Jag letade i alla mina inre rum, i barnkammaren, i klassrummet osv. Varje gång jag trodde att jag hade hittat mig själv försvann jag runt kröken, förklarar hr Berglund.

Notiser ur novembernumret:

MEDBORGARFÖRSLAGET

att stryka den genomtråkiga månaden november ur almanackan har med knapp majoritet röstats ned av kommunfullmäktige. Resten av innevarande månad kommer därför att försiggå precis som vanligt.

GATUKONTORET

har beslutat att råda bot å tidigare års anledning till kritik för senfärdighet avseende halkbekämpningen i citykärnan, och har därför redan nu i förebyggande syfte sandat samtliga gång- och körbanor. Plogning får dock anstå i avvaktan å första snöfallet, meddelas i en kungörelse som återfinns i vår (Veckobladets) lokalupplagas annonsdel.

SCHACKSÄLLSKAPET

i Grönköping låter meddela att man antagit en ny värdegrund som stadfäster alla pjäsers lika värde. Spelet skall fortsättningsvis icke känna några kelgrisar eller styvbarn utan alla pjäser förflyttas som hästen och utföras till tangomusik: två steg framåt och ett steg åt sidan.

LÖVFÄLLNINGEN

som enligt EU:s lövfällningsdirektiv skall vara avslutad senast den 20 november, hotas i år av alltför svaga vindar, i sin tur en beklaglig följd av klimatkrisen. Men Grönköpings kommunfullmäktige har nu bestämt att starka fläktar skall sättas upp här och var i naturen, på högsta effekt, för att blåsa ned de löv som inte å ett naturligt sätt singlar till marken inom given tidsram.

ENÄR MOBIL-

telefonen numera får betraktas som en naturlig del av den mänskliga kroppen, icke minst för den yngre generationen, har hr stadsdr. A.T. Salvén sänts på en fortbildningskurs i ämnet, så att han skall kunna diagnosticera och avhjälpa de vanligaste felen å sagda apparat.

ordbok definierar ”vansinne” som förmåga att ta till sig och utveckla nya vanor.

Grönköpings Veckoblad har drygt 9000 prenumeranter och lika många läsare på nättidningen gronkoping.nu och Facebook.