Erfaren marknadschef att hyra – Grönvall Communication del i framgångsrik USA-satsning

Report this content

I somras invigdes den första pelletsanläggningen "made-in-Amerika" högtidligt av Sveriges ambassadör i USA, Jonas Hafström. Inhyrde marknadschefen Anders Grönvall från Grönvall Communication bjöd in ambassadören och ansvarade för arrangemanget på Wolf Ridge center för miljöutbildning i nordöstra Minnesota. Uppdragsgivaren, det svenska bioenergiföretaget Abionova, har sedan 2011 tagit hjälp av Grönvall Communication både när det gäller den svenska och den internationella marknaden.

Efter många år som vd, seniorrådgivare och delägare i olika reklambyråer sadlade Anders Grönvall delvis om. Nu är han vd för det egna företaget Grönvall Communication och arbetar med ett nätverk av skickliga kreatörer – mediestrateger, varumärkes- och PR-experter, fotografer, webb-strateger och produktionsbolag inom film och radio.
– Att skräddarsy ett kreativt team för varje uppdrag blir bäst för kunden. Dessutom hyr vi ut marknadschefer och marknadsstöd till mindre och medelstora företag. Vi går in och arbetar under allt från ett par timmar till en eller flera dagar i veckan, och i samband med särskilda evenemang. Det finns ett klart ökande behov av tjänster av det här slaget. Som inhyrd marknadschef kommer man också närmare kundföretaget och dess ledning, säger Anders Grönvall.

Den festliga invigningen och "ribbon-cutting"-ceremonin drog mycket folk, gav eko i media i USA och i Sverige och blev samtidigt ett officiellt erkännande av Abionovas satsning i USA.
– Ambassadören slog också ett entusiastiskt slag för den svenska utvecklingen inom bioenergiteknik och för det svensk-amerikanska samarbetet i sitt invigningstal, säger Anders Grönvall.

Anders Grönvall har tidigare bland annat belönats av Advertising Effectiveness Awards (AEA) och dess juryordförande, före detta SAS-chefen Jan Carlzon, samt av Dagens Industri, den så kallade100-wattaren för effektiv kommunikation.

Intresset för Abionovas pelletsanläggningar är stort både i USA och i Kanada. Företaget, som också säljer pelletspannor på den svenska marknaden, belönades i januari med utmärkelsen Årets äventyrare 2011 av Business Region Göteborg för modet att exportera svenskt miljökunnande till USA.

För mer information, kontakta gärna: Anders Grönvall, Grönvall Communication AB tfn 0708-90 09 05, anders@gronvall.eu http://www.gronvall.eu

Grönvall Communication arbetar enbart med handplockade kreatörer mediestrateger, varumärkes- och PR-experter, fotografer, webb-strateger och produktionsbolag inom film och radio. Inför varje uppdrag skräddarsyr man ett team och sätter ett fast pris på uppdraget. Grönvall hyr också ut marknadschefer och marknadsstöd till framfört allt små och medelstora företag.
Anders Grönvall, som genom åren ansvarat för några av Sveriges mest uppmärksammade kampanjer, har bland annat belönats av Advertising Effectiveness Awards (AEA) samt av Dagens Industri, den så kallade 100-wattaren för effektiv kommunikation.

Taggar:

Snabbfakta

Anders Grönvall lämnade de stora reklambyråerna efter 25 år och satsade på egen konsultverksamhet. Marknadschef att hyra – med brett nätverk av kreatörer och experter till sitt förfogande – har slagit väl ut för Grönvall Communication, som det egna bolaget heter. Det svenska bioenergiteknikföretaget Abionova, är en av uppdragsgivarna som insett värdet av en extern kompetent marknadsresurs.