Välgrundat Linköpingsföretag firar 10 år och expanderar

Report this content

Företaget Grundtuben, som jobbar med grundläggning som bygger på expansionsteknik, fyller 10 år. Under dessa år har deras expansionspålar grundat 100.000 meter mark, främst för bullerskärmar. Nu ökar företaget sin expansionstakt och om ytterligare 10 år ska Grundtuben ha vunnit mark långt utanför landets gränser, enligt företagets vd Tonny Werleman.

Grundtubens expansionspålar fungerar likt en expanderbar skruv, vilket gör den stabil och visar mycket goda resultat i de flesta jord- och marktyper, även under vatten. Produkten i sig är inte helt unik, men att kunna erbjuda hela grundläggningstekniken är unikt på marknaden. Tekniken påverkar miljön ytterst lite och medför liten eller ingen påverkan på den yttre miljön under byggnadstiden.

Vår teknik ligger helt i tiden, då den både är effektiv och hållbar. Hittills har användningsområdet främst varit bullerplank utmed vägar och järnvägar. Men den fungerar till mycket annat, som grundläggning av fritidshus, skärmtak, carportar, master, verandor och större vägskyltar. Nu, efter tio år på marknaden, tar vi nästa kliv för att bryta ny mark och öka expansionstakten ytterligare, säger Tonny Werleman.

Tekniken är den samma för alla användningsområden, grundläggning består av olika långa pålar som expanderar i marken och stabiliserar sig. Grundtuben arbetar med projekt för de större aktörerna på marknaden som till exempel Peab, NCC, Skanska, Trafikverket, Svevia och Veidekke, men jobbar även mot kommuner och mindre aktörer som är i behov av grundläggning, runt om i hela landet. För att kvalitetssäkra projekten har Grundtuben dessutom tagit fram en unik mjukvara. Med hjälp av sensorer samlas information in som sedan visualiseras som grafer över när pålen expanderar i marken, för att kvalitetssäkra hur väl den sitter förankrad.

Firar med medarbetare, entreprenörer och kunder
Tioårsfirandet går av stapeln den 28 september kl.11-14 i Grundtubens lokaler på Låsblecksgatan 3 i Linköping.

­Det känns jättekul att få fira tioårsjubileum, speciellt eftersom det nu går bättre än någonsin, säger Tonny Werlemalm, VD på Grundtuben.

Grundidén om expansionspålar uppstod redan 1996 i entreprenadbolaget Hannäs Smide & Montage. Företaget erhöll då en licens att använda ett jordankare för grundläggning i sin entreprenadverksamhet. Leverantören av jordankaret avvecklade efter en tid sin verksamhet och grundaren Steve Johansson utvecklade produkten och metoden till vad som idag är Grundtuben. Produkten och metoden patentskyddades i 28 länder och fram till 2007 användes lösningen i bolagets egen entreprenadverksamhet. Därefter skedde en ägarspridning för att utveckla affären och dra nytta av patentet på ett optimalt sätt. Bolaget fick en nystart och ombildades till vad som idag är Grundtuben AB.

För mer information kontakta:
Tonny Werlemalm, vd Grundtuben AB
Mail: tonny.werlemalm@grundtuben.se