Melker Andersson firar tio år med Grill

Grill på Drottninggatan i Stockholm fyller tio år i november. Det är en av Stockholms mest välbesöka restauranger som sedan starten 2003 serverat 1,6 miljoner gäster. Melker Andersson förklarar Grills framgångar med att matlagningen sker över öppen eld i en måttlös inredning som ständigt förändras.

En av Stockholms mest populära restauranger fyller tio år i november. Grill öppnade 2003 och ägs av drivs av Melker Andersson och Danyel Couet genom deras restaurangföretag Grupp F12. Sedan starten har Grill lyckats bli en institution i Stockholm besökare från hela landet.

Idén med Grill är att servera allt från kött, fisk, skaldjur och grönsaker som tillagas genom olika grillmetoder från hela världen. I köket finns därför en vedugn, ett komplett rotisseri, en rök, en träkolsgrill samt japanska bordsgrillar som kan placeras framför gästerna.

– Människan har tillagat mat över öppen eld sedan urminnes tider vilket vi tog fasta på när vi skapade Grill, säger Melker Andersson. Att utgå från elden var ett framgångsrecept och våra tillagningsmetoder har varit desamma ända sedan starten. Istället har vi fokuserat på råvarorna och inte minst lokalen som ständigt byter skepnad. Att besöka Grill är alltid en spännande upplevelse som gjort att restaurangen fortsätter att var lika populär i så många år.

Senast i oktober i år fick baren på Grill ett helt nytt utseende då den förvandlades till KOKO-MO. Det är en komplett Tiki-bar med brinnande vulkandrinkar, döskallemuggar, annorlunda glas samt mängder av olika sorters rom.

För att fira 10-års jubiléet av Grill anordnar Melker Andersson och Danyel Couet en stor fest 24 november. Till festen bjuds alla som arbetet på restaurangen under de tio åren samt ett flertal gäster.

För mer information kontakta:
Mikaela Ejdeheden, koordinator Grupp F12
Mail: mikaela.ejheden@gruppf12.com

Om Grupp F12:
Grupp F12 är en restaurangkoncern som ägs av Melker Andersson och Danyel Couet. Verksamheten startade 1994 då Fredsgatan 12 öppnade vilket var den första restaurangen i gruppen. Idag driver koncernen restaurangerna Vigårda, Grill, Trattorian, Smak, Brasserie Rouge, Orangeriet, Köttbaren i Stockholm och Malmö, Miss Voon samt även F12 Terrassen och Grupp F12 Event & Catering.

www.gruppF12.com

Taggar: