• Gudrun Sjödén/

Hanna Bruce från Hälsingland är Årets Färgstarkaste Kvinna – vann Gudrun Sjödéns utmärkelse för kvinnliga förebilder

Report this content

Finalen i ”Årets Färgstarkaste Kvinna” hölls idag för tredje året i Stockholm av Gudrun Sjödén Design. Vinnaren Hanna Bruce från Bollnäs, Hälsingland, är en kvinna som tar för sig, förverkligar sina drömmar och uttrycker sin personlighet, men som även är ett bra föredöme och medsyster.

Årets vinnare av priset heter Hanna Bruce och driver tillsammans med maken linneväveriet och företaget Växbo lin i Hälsingland. Hannas vision är att både utveckla och föra vidare en unik hantverkstradition. Växbo Lin är det enda kompletta linneväveriet i Skandinavien, och har en produktionslinje för spinning av långfibrigt lin samt ett linneväveri. Hanna har nio medarbetare som tillsammans spinner, väver, syr och säljer sina vackra linneprodukter. För mer information, se http://www.vaxbolin.se För intervju, ring Hanna Bruce tlf: 070-665 56 8 / 070-665 56 89 eller Hannah Davidsson (pr-ansvarig) 0733-55 06 55 Bild bifogas (foto Mats Widén) Juryns motivering: Hanna har lyckats förverkliga en dröm som hon har haft sedan hon var 15 år. Med företaget Växbo Lin förvaltar och utvecklar hon ett viktigt svenskt kulturarv – och lyckas dessutom göra det med lönsamheter och i en avfolkningsbygd. Hennes företagsfilosofi är i god samklang med Gudrun Sjödéns tänande. Om ”Årets Färgstarkaste Kvinna” Upprinnelsen till tävlingen Årets färgstarkaste kvinna finns i Gudrun Sjödéns vision där ambitionen är att nå, inspirera och stimulera kvinnor att ta för sig och vara just färgstarka. I år är temat hantverk vilket innebär att Årets Färgstarka Kvinnliga förebild genom sitt arbete och liv på något sätt berör eller utövar någon typ av hantverk. – Det behövs fler kvinnliga starka förebilder och det vill vi uppmärksamma genom den här tävlingen. Hos oss är ”färgstarkt” ett ledord och vi söker därför kvinnor med färgstarka personligheter, säger Gudrun Sjödén, grundare, chefsdesigner och VD för Gudrun Sjödén. ”Årets Färgstarka Kvinna” är en tävling för svenska och tyska kvinnor, två av Gudrun Sjödéns största marknader. I juryn sitter bland andra: – Gudrun Sjödén – VD Gudrun Sjödén Design – Tommy Adamsson – Styrelseordförande Gudrun Sjödén Design – Carolina Gårdheim – vinnare av ”Årets färgstarkaste kvinna” första året - Uuve Snidare - textilkonstnär och journalist Årets nominerade Årets tävlingsdeltagare har nominerats till tävlingen av personer i sin omgivning. Månadsfinaler har pågått under året och till slut har åtta finalister tagits fram. Finalen var i Stockholm under torsdagen 20 maj De övriga nominerade var: • Ronnebybon och konstnären Susanne Demåne är en färgstark och allsidig kvinna med stor personlighet. Hennes utställning ”Prinsessor, Hondjävlar, Änglar” på Kulturcentrum i Ronneby 2009, där hon själv utgjorde ett levande konstverk genom att komma ridande på sin häst Cobus i en spektakulär mundering, gjorde succé. • www.demone.se<http://www.demone.se/> • Konstnären Dorothea Siegert-Binder i Staufen, Tyskland, tillverkar humoristiska små kvinnofigurer av papier-marché, små damer som sprudlar av ironi och livsglädje. Doris motto är: Livet är för kort för färgen grå. www.siegert-binder.de • Finsnickaren och allkonstnären Alina Ögger är en riktig mångsysslare. Hon fotograferar, illustrerar barnböcker, målar akvareller och hon har ett stort engagemang i det kvinnliga nätverket Magma där hon arrangerar utställningar samt ställer själv ut. Ett av alstren hon har snickrat är en fantastisk gustaviansk stol som hon har klätt med Gudrun Sjödéns tyg. www.alina.edovan.net<http://www.alina.edovan.net/> • Naturen, myterna och sagornas Maria ”Vildhjärta” Westerberg är en självlärd folkkonstnär som älskar skogen. Träden och grenarna är hennes vänner som blir till berättande skulpturer och fantastiska små väsen. Maria ser och tolkar in sina sagofigurer i trädens och grenarnas krokar och vindlingar - ibland med humor, ibland är de fula och ibland så vackra att Maria själv blir rörd. Läs mer på www.ingur.com/vildhjarta • Signe Persson-Melin är en av Sveriges mest älskade keramiker med rötter i Skåne. Fastän hon närmar sig 85 är hon ”still going strong”. En hantverkare & formgivare med fantastisk färg-, form- och materialkänsla som skapar vackra saker som kan användas varje dag. På hemsidan www.scandinaviandesign.com/signePerssonMelin<http://www.scandinaviandesign.com/signePerssonMelin> hittar du ett urval av hennes arbeten. • Erika Galle är något så ovanligt som en kvinnlig smed och har sedan 2004 en egen verkstad på Lövsta bruk i Uppland. Hon bestämde sig redan tidigt för att arbeta med metall, och även om vägen dit har varit kurvig har hon aldrig förlorat kärleken för detta hantverk. Mer om Erika och hennes arbete hittar ni på www.hantverketshus.se<http://www.hantverketshus.se/> • Frida Arnqvist Engström är journalist och redaktör på tidningen Hemslöjden. Utöver detta driver hon hemsidan och bloggen www.kurbits.nu<http://www.kurbits.nu/>, där hon visar upp våra dolda kulturskatter. Syftet med Fridas sajt är enligt henne själv att ”skriva om design och formgivning, keramik och textil, trä, plåt och gummi… om eko reko och slöjdhistoria, teori och praktik, kitsch och kul. Välkommen till Kurbits, bloggen som tar dig förbi syslöjdens ångest och in i det riktigt roliga gör det självet.”