Nobelmedaljen är värd 52,811 kronor

Report this content

På måndag delas Nobelmedaljen ut till årets fredspristagare EU. Beräkningar gjorda utav gulduppköparföretaget GuldAdam visar att EU:s medalj är värd 18,778 kronor mer än den Barack Obama fick 2009.

På måndag tar EU:s permanente ordförande Herman Van Rompuy, EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso och EU parlamentets talman Martin Schulz emot priset som består utav ett diplom, 10 miljoner svenska kronor och en guldmedalj i 18 karats guld i Oslos Rådhus.

”Med dagens höga värde på guld har vi räknat ut att medaljen är värd hela 52,811 kronor jämfört med den Obama fick 2009 som då var värd 34,033 kronor. Det är en exakt likadan medalj så det som gjort att den ökat i värde är helt enkelt att vi har haft ett stigning av guldets värde” säger Johan Salzmann GuldAdam kommunikationschef

Medaljen fredprisvinnaren mottar är tillverkad i Norge vid ”Den kongelige mynt på Kongsberg”, den är gjord av Gustav Vigeland, den väger 196 gram och är tillverkad i 18 karats guld vilket betyder att den är gjord av 75 % rent guld.

”Vi på GuldAdam köper ju skrotguld så jag tror inte den här medaljen kommer hamna i någon av våra butiker och tur är väl det” säger Johan Salzmann GuldAdam kommunikationschef

Värdet på guld har de senaste åren skjutit i höjden, om vi skulle se tillbaka ända till 2001 då Kofi Annan fick fredpriset skulle värdet på den medaljen vara 12,909 kronor.

För mer info:

Johan Salzmann