Årets Guldägg i kategori Digitalt går till...

Civil Rights Defenders och Prime vinner årets Guldägg i kategori Digitalt för "Civil Rights Captcha"

Årets Guldäggsvinnare väckte starka känslor i juryn – samtliga jurymedlemmar skulle så gärna vilja stå bakom denna briljans. Kampanjen gav sig på ett av de största problemen inom den digitala världen  elakheter och hat – och gjorde avsändarens budskap omöjligt att ignorera. Årets vinnare lyckades bekämpa både troll och robotar – genom att ställa en enkel fråga: Är du mänsklig? Årets Guldäggsvinnare är Civil Rights Defenders och Prime för bidraget Civil Rights Captcha!

Guldägg 2013 kategori Digitalt (Övrigt Digitalt):
Byrå: Prime Bidragsnamn: Civil Rights Captcha Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders Creative Director: Olle Thunberg Executive Creative Director: Tom Beckman PR-konsult: Louise Sallander Uppdragsgivare ansvarig: Natasha Esbjörnson Webbutvecklare: Pär Thunberg Digitalbyrå: Bärnt&Ärnst PR-byrå: Prime

Silverägg 2013 kategori Digitalt:
Byrå: TBWA Stockholm Bidragsnamn: Blocket-annonser i bäst ljud och bild Uppdragsgivare: Canal Digital
Byrå: Åkestam Holst Bidragsnamn: CataCombo Sound System Uppdragsgivare: Pause Ljud & Bild
Byrå: Lowe Brindfors Bidragsnamn: Mobbningssimulatorn Uppdragsgivare: Friends
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: SR Plus Uppdragsgivare: Sveriges Radio
Byrå: The Fan Club Bidragsnamn: ToolPool Uppdragsgivare: Malmö Järnhandel

Diplom 2013 kategori Digitalt:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Faktum Hotels Uppdragsgivare: Faktum
Byrå: Mecka Bidragsnamn: Framtidens skolkatalog Uppdragsgivare: Borås Stad, Utbildningsförvaltningen
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Launch site on eBay Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar