Årets Guldägg i kategori Direkt går till…

Comviq och Forsman & Bodenfors vinner årets Guldägg i kategori Direkt för ” Single single release”.

”Smart” var utan tvekan det vanligaste ordet i juryrummet när det här bidraget diskuterades. Ordet ”enkelt” var det näst vanligaste och på delad tredje plats kom ett par svordomar som användes för att förstärka orden ”smart” och ”enkelt”. För att demonstrera och sälja en tjänst förvandlar arbetsgruppen tjänsten till en direktmarknadsföringskanal genom att lansera något som ingen hört förut på ett telefonnummer ingen svarar. #$!*@# vad smart. Så $#!*@* enkelt. Sa en enig jury.

Guldägg 2012 kategori Direkt:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Single single release Uppdragsgivare: Comviq Art Director: Annika Frankel Byråproducent: Magnus Kennhed, Peter Gaudiano, Stefan Thomson Copywriter: Robert Lund, Marcus Hägglöf Formgivare: Axel Söderlund Musik: Veronica Maggio Producent: Kalle Schröder Produktionsledare: Sanna Kander Projektledare: Stefan Rudels Regissör: Marcus Svanberg Uppdragsgivare: Monica Elgemark, Therese Sundberg Mediebyrå: Mediacom Stockholm PR-byrå: Spotlight PR, Universal Music Publishing AB Produktionsbolag: Acne Advertising

Silverägg 2012 kategori Direkt:
Byrå
: Sturm & Drang Bidragsnamn: En vanlig dag Uppdragsgivare: Majblommans riksförbund
Byrå
: DDB Stockholm Bidragsnamn: Inte för alla Uppdragsgivare: Bonniers Konsthall

Jury: Filip Nilsson (Kategoriordförande) – Kreativ chef Forsman & Bodenfors, Hans Bylund – Creative Director på Berntzon Bylund, Per Cromwell – En av grundarna och kreatörerna bakom PR-byrån Studio Total, Lina Elfstrand – Art Director på Le Bureau, Mimmi Andersson – Art Director på Goss, Hanna Belander – Copywriter på Storåkers McCann, Martin Lundgren – Copywriter på DDB Stockholm, Joakim Labraaten – Copywriter på Åkestam Holst, har tilldelats Kycklingstipenditet, Patrik Larsson – Kreatör, regissör och grundare av Flickorna Larsson, Håkan Engler – Planner på Waters Widgren/TBWA, Björn Eklind – Art Director på Strum & Drang.