Guldägget kläcker en app

Inför årets Guldäggsgala den 17 april släpper Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, en mobilapp. Med appen kan galabesökarna ta del av information om de nominerade bidragen och interagera med andra galagäster. Appen har utvecklats av WIP.

Med Guldäggsappen, som släpps idag, får galabesökarna möjlighet att ladda upp egna bilder och interagera med andra gäster. Dessutom finns all nödvändig information om galan och de nominerade bidragen. Under kvällen kommer gästerna dessutom ha möjlighet att påverka vilken musik som galans DJ spelar.

- Vi vill att så många gäster som möjlighet ska ha möjlighet att vara med att påverka galan. Och då spelar appen en viktig roll. Genom att ge besökarna möjlighet att påverka musikvalet och dela med sig av sina egna bilder hoppas vi att detta ska bli den bästa Guldäggsgalan genom tiderna, säger Maja Siösteen, Guldäggsgeneral på Komm.

Efter Guldäggsgalan kommer användarna även att kunna se vilka som vann Guld- respektive Silverägg.

- Att bjuda in besökarna att dela med sig av sina egna bilder och perspektiv på galan är ett naturligt steg för Guldäggets utveckling. Dessutom ger vi de som inte kan närvara möjlighet att följa galan genom bilderna samt se bidragen i sin helhet, fortsätter Maja Siösteen.

Guldäggets reklambyrå Great Works har designat appen. Utvecklingen står Wireless Independent Provider (WIP) för, som normalt sett sysslar med säkerhetsfrågor för mobila tjänster inom bank och finansbranschen.

- Det är kul att Mobilt fått en egen kategori och det är självklart att Guldägget skall ha en egen app. Användandet av mobila tjänster ökar och är ett viktigt komplement till andra kommunikationskanaler, säger Per-Ola Carlsson VD på WIP.

Appen finns att ladda ned på App Store.

Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Läs mer på www.guldägget.se

Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, mobil, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se

Om WIP
WIP (Wireless Independent Provider AB) är ett svenskt säkerhets- och teknikutvecklingsföretag som sedan 1999 utvecklar och säljer mobila och webbaserade tjänster och produkter till företag såsom Swedbank, Nordea och BTF. Gemensamt för våra kunder är att de ställer höga krav på oss när det gäller säkerhet, teknisk expertis, tillgänglighet, drift och innovationskraft. WIP har 24 medarbetare och är noterat på Alternativa Aktiemarknaden. www.wip.se