Guldäggets kategoriordföranden 2016

Guldäggets juryarbete kommer att ledas av juryordförande Silla Levin, Art Director på Forsman & Bodenfors, tillsammans med årets sju kategoriordföranden som presenteras här nedan.

KATEGORI FÖRPACKNINGSDESIGN OCH IDENTITETSDESIGN

Thomas Kurppa, Creative Director och medgrundare Kurppa Hosk (kategoriordförande)
Thomas Kurppa är medgrundare och Creative Director på Kurppa Hosk. Tidigare var han under sex år Art Director på Stockholm Design Lab. Han har vunnit guld- och silverägg, samt ett antal diplom i Guldägget. Utöver dessa har Thomas utmärkelser från Tokyo Type Directors Club och Art Directors Club NY. I jurysammanhang har han tidigare erfarenheter från Guldägget, Red Dot Awards och Irländska IDI Awards.

KATEGORI HANTVERK

Emma Eriksson, Art Director och delägarae Le Bureau (kategoriordförande)
Emma var med och startade Le Bureau 2006 där hon även är kreativt ansvarig. Innan jobbade hon bland annat på TBWA och TBWA/Chiat Day i New York. Hon har vunnit 4 guldägg, 6 silverägg, 4 100-wattare, 6 Kolla!-guld, Silver i Svenska Designpriset, Silver och shortlist i Cannes med mera. Emma har suttit i Guldäggsjuryn flera gånger tidigare men även i Cannes-juryn, för 100 wattaren och designpriset Kolla!

KATEGORI PR, EVENT OCH DIREKT

Mattias Ronge, vd och kreativ strateg Edelman Deportivo (kategoriordförande)
Mattias Ronge, CEO och kreativ strateg på Edelman Deportivo som 2014 vann guld i Adage small international agency of the year. Han har arbetat med kampanjer som vunnit kreativa priser i svenska och internationella tävlingar, exempelvis Guldägget, 100-wattaren, Lovie’s och Cannes Lions. Han har tidigare suttit i juryn för bland annat Dubai Lynx och Guldägget.

KATEGORI FILM OCH RADIO

Lina Elfstrand, Art Director DDB Stockholm (kategoriordförande)
Lina Elfstrand är art director på DDB Stockholm. Genom åren har hon arbetat på flera av landets ledande byråer men också med några av Sveriges starkaste varumärken. Lina har suttit i ett flertal olika jurys, samt vunnit en mängd priser i såväl internationella som svenska tävlingar - där ibland Guldägget.

KATEGORI INNOVATION OCH ONLINEFILM

Adam Kerj, cheif creative officer McCann Norden (kategoriordförande)
Adam Kerj är nybliven Chief Creative Officer på McCann Sverige & Norden. Han kommer nyligen från JWT New York där han var CCO och arbetat med bl.a Macy's, Google, Puma och Rolex. 2012 lämnade han Saatchi & Saatchi Sverige som han var med och grundade för att bli 360i/Dentsus första Chief Creative Officer där var han med och byggde upp byrån till att bli utsedd till USA's #1 Digital & Social Advertising Agency Of The Year av både Adage och Adweek två år i rad. Adam har vunnit grand prix och guld i bl.a Cannes Lions, One Show, Webbys, Epica, Eurobest och Guldägget. Adam har suttit i juryn för de flesta internationella och lokala reklamtävlingarna.

KATEGORI DIGITALT OCH MOBILT

Josephine Wallin, Art Director King (kategoriordförande)
Josephine är Art Director på King, tidigare var hon på Forsman & Bodenfors och Lowe Brindfors. Hon är utbildad på Berghs och har arbetat 12 år i branschen. Josephine har belönats med flera Guld- och Silverägg och en rad andra utmärkelser i svenska och internationella tävlingar så som Cannes, Eurobest, LIA och One Show. Tidigare har hon suttit i internationell jury och i Guldäggsjuryn vid ett flertal gånger.

KATEGORI TIDNINGSANNONSERING, UTOMHUS OCH INTEGRERAT

Magnus Jakobsson, kreativ chef Åkestam Holst (kategoriordförande)
Magnus Jakobsson är en av landets mest belönade kreatörer och nybliven kreativ chef på Åkestam Holst / NOA. Dessförinnan arbetade Magnus som både kreatör och kreativ chef på DDB Stockholm i drygt nio år. Han har även arbetat som copywriter på Saatchi & Saatchi, St Luke´s och som musikredaktör på Vice Magazine. Magnus har belönats med 7 Guldägg och 28 silverägg, ett dussin Cannes lejon och hundratals guld, silver och brons-utmärkelser i så gott som alla internationella reklamtävlingar av rang. Dessutom har han tilldelats guldutmärkelser i copyhantverket, både i Sverige och utomlands. Magnus har gedigen erfarenhet av juryarbete på högsta nivå. Utöver Guldägget har han vid ett flertal tillfällen suttit i juryn för Cannes Lions, suttit i prestigefyllda D&AD´s filmjury, New York Festivals, 100Wattaren mfl.

Guldäggsinlämningen stänger fredag 29 januari och de nominerade bidragen offentliggörs den 17 mars.
Guldäggsgalan äger rum den 20 april på Stockholm Waterfront Congress Centre.

Maja Siösteen, Projektledare Guldägget, 070 215 10 32, maja@komm.se