Han är Guldägget juryordförande 2013

Guldägget juryordförande 2013 är Andreas Dahlqvist, kreativ chef på McCann i New York.

Andreas Dahlqvist, kreativ chef McCann New York och juryordförande Guldägget 2013 tillsammans med Maja Siösteen, Tävlingsansvarig på Komm.

Sveriges Kommunikationsbyråer har valt juryordförande för Guldägget 2013. Valet föll på den flerfaldigt Guldäggsbelönade kreatören Andreas Dahlqvist.

- Det var självklart for mig att tacka ja till att leda Guldägget. Det är den viktigaste kreativa tävlingen i Sverige och Sverige ligger väldigt långt fram internationellt vad gäller innovation och kreativitet just nu.
Resultatet i Guldägget är därför en bra kompass för var vi som bransch är på väg och innebär också en möjlighet for oss att stanna upp och reflektera över vilken typ av jobb vi vill se mer av, säger Andreas Dahlqvist, juryordförande för Guldägget 2013.

Andreas startade sin karriär som art director. 1999 startade han hybridbyrån The Bearded Lady, då en av de första reklambyråerna med den digitala delen helt integrerad. 2003 gick Andreas till Paradiset DDB som kreativ chef som sedan blev DDB Stockholm där Andreas hade rollen som creative director. Under Andreas tid på DDB Stockholm som creative director och partner växte bryån från 19 anställda (2004) till 130 (2011) och är idag en av landets största byråer.

Under Andreas Dahlqvists sju år som creative director på DDB Stockholm vann han Guldägg för kunder som McDonald's, Skoda, Försvarsmakten och Volkswagen. I september 2011 tillträde Andreas tjänsten som kreativ chef och vice ordförande på McCann i New York.

- Andreas kommer att vara en utmärkt ledare för Guldägget 2013. Inte nog med hans Guldäggsmeriter, sex Guldägg under tre år, samt tidigare juryarfarenheter så har Andreas också ett vettigt och aktuellt tänk kring Guldäggets syfte och varför det är en viktig tävling för den svenska kommunikationsbranschen. Jag är säker på att Andreas kommer att sätta sin prägel på årets jury och juryarbete och därmed utse det bästa från 2012, säger Maja Siösteen Tävlingsanvsvarig på Komm.

Guldäggets juryordförande utses av Sveriges Kommunikationsbyråers styrelse.

Bidragsinlämningen till Guldägget 2013 öppnar 10 december.

Maja Siösteen, Tävlingsansvarig på Komm, 070 215 10 32, maja@komm.se
Andreas Dahlqvist, juryordförande Gulägget 2013, +1 646 509 6726 andreas@mccann.com