Här är Guldäggets tre första kategoriordföranden

Årets upplaga av Guldägget kommer att bli det bästa någonsin, vilket avspeglar sig i valet av kateoriordföranden. Förutom Filip Nilsson, kreativ chef på Forsman & Bodenfors kommer även Catrin Vagnemark, cd och grundare BVD och Magnus Jakobsson, cd på DDB Stockholm att leda juryarbetet.

- I och med upplägget med färre jurygrupper som tar sig an flera kategorier ställer vi så klart höga krav på de ordföranden vi väljer och därför väljs de som är bäst lämpade för jobbet. Med de namn vi har på årets lista är jag övertygad om att det bästa från 2011 kommer att premieras, säger Maja Siösteen, Guldäggsgeneral.

Göteborgsbaserade Filip Nilsson som är en veteran i Guldäggsjuryn kommer i år att leda juryarbetet för kategorierna Film, Radio och Direkt. Tidigare Guldäggs- och Guldskriftsvinnaren Magnus Jakobsson kommer att leda kategorierna Tidningsannonsering, Utomhus och Alternativa Media.

- Det känns väldigt ärofyllt att bli tillfrågad och det kommer bli spännande att se alla bra kampanjer som har gjorts under året. Överlag känns det som ett väldigt starkt år för svensk kommunikation, säger Magnus Jakobsson, cd på DDB Stockholm.

Catrin Vagnemark, som bland annat har tilldelats Stora design priset, kommer att leda arbetet i Design-kategorin. En viktig del av juryarbetet är att lyfta fram att Guldägget är en tävling för alla discipliner inom kommunikation, vilket Sveriges Kommunikationsbyråer arbetat hårt med. Något som även Catrin Vagnemark understryker.

- Det jag främst ser fram emot är att få vara med och stärka designkategorin genom att tillsammans med juryn lyfta fram riktigt bra design. Både för branschen i stort, men även för designbyråerna så att de ser att Guldägget även är en tävling för dem, säger Catrin Vagnemark, cd och grundare av BVD.

Imorgon onsdag 25 januari släpps de resterande kategoriordförandena.

Mer information om årets kategoriordföranden:
Filip Nilsson är kreativ chef på Forsman & Bodenfors där han arbetat sedan 1989. Han vann sitt första guldägg ett år senare och sedan dess har byrån, bland annat, lagt vantarna på 55 lejon i Cannes. Filip har suttit i juryn i många internationella tävlingar och var juryordförande i Guldägget 2006. Han har också fått äran att sitta med i Platinaakademin.

Magnus Jakobsson, Creative Director på DDB Stockholm, har 5 guldägg och 7 silverägg i bagaget. Har tilldelas Guldnycklen och även blivit bästa copywriter på Eurobest.
Catrin Vagnemark, Creative Director och grundare av BVD, har lång erfarenhet inom designyrket och har tilldelats både svenska och internationella utmärkelse. Hon har bland annat tilldeltas Stora design priset, Guld i European Design Award och har flera Guldäggsnomineringar bakom sig.

Maja Siösteen, Guldäggsgeneral, maja@komm.se, 070 215 10 32
Filip Nilsson, Forsman & Bodenfors, 073 375 78 35
Catrin Vagnemark, BDV, 070 862 14 70
Magnus Jakobsson, DDB Stockholm, 073 910 87 15