Hedvig Hagwall Bruckner blir juryordförande för Guldägget 2020

KOMM, Sveriges Kommunikationsbyråer, har utsett Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King, till juryordförande för den 59:e upplagan av Guldägget.

Foto: Niklas Palmklint

Att vara juryordförande är ett stort hedersuppdrag. Att få vara den som leder samtalet kring vad Guldägget är 2020 är något jag ser enormt mycket fram emot. Storytelling och varumärkesbyggande kommunikation är viktigare än någonsin i vår fragmenterade värld där unika och kreativa idéer betyder allt, säger Hedvig Hagwall Bruckner.

Hedvig arbetar idag som copywriter på King, och har tidigare även varit på SWE Reklambyrå och Forsman & Bodenfors. Hon är utbildad på Berghs School of Communication och suttit i styrelsen för både KOMM och Reklamombudsmannen (RO).

Hon har suttit i Guldäggsjuryn sex gånger, varav två som kategoriordförande. Utöver detta har hon själv vunnit ett flertal silver- och guldägg:

Jag vann mitt första silverägg under mitt första år i branschen för 20 år sedan. Att jag därigenom fick möjligheten att få vara med i Guldäggsjuryn tidigt i min karriär är något jag värdesätter högt. Mycket har förändrats på 20 år, det är inte längre 300 pannåer i ett rum, men kärnan är densamma. Det handlar om att hitta de bästa kommunikativa idéerna med högst kreativ höjd och störst möjlighet att göra skillnad.

Inlämningen till nästa års Guldägg startar 2 december och medlemmar i KOMM som inte varit med och tävlat de senaste tre åren får skicka in ett bidrag kostnadsfritt. Årets juryordförande vill dock betona att Guldägget inte är en tillställning för endast byråerna:

– Guldägget är en tävling för kunderna och handlar om att uppmuntra kunderna att göra kreativ kommunikation, eftersom kreativitet ger större effekt. Att vi har många svenska varumärken som återkommer i tävlingen år efter år är ett bevis på det. Samtidigt är det alltid roligt att se bidrag från oväntade och nya företag som kommer in med helt nya perspektiv.

Guldägget 2020 – några viktiga datum:
Måndag 2 december - Inlämning till Guldägget öppnar
Fredag 20 december - Inlämning till Guldskrift, Guldblick, Kycklingstipendiet öppnar
Måndag 27 januari - Inlämning till Guldägget stänger
Fredag 7 februari - Inlämning till Guldskrift och Guldblick stänger
Måndag 2 mars - Inlämning till Kycklingstipendiet stänger
Torsdag 23 april – Guldäggsgalan

Hedvig Hagwall Bruckner, 073 942 01 10, hedvig@king.se

Fredrik Kullberg, Guldägget, 070 758 11 90, fredrik@komm.se

Guldägget är Sverige äldsta och största kommunikationstävling vars syfte är att höja den kreativa standarden, lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra den framåt. Tävlingen vill inspirera och ge mod till en hel bransch och få kommunikationsskapare att vilja anstränga sig ännu mer för att näringslivet ska få uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Läs mer på www.guldägget.se.

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)
Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av byråer inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, mobil, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se.