Kvällens alla vinnare...

BIDRAGSNAMN: HemnetHemmet
BYRÅ: Prime
KUND: Hemnet

När har, om nånsin, en hel bransch bara gapat över Big Data? Men om ett gäng analytiker, strateger och kreatörer stänger in sig tillräckligt länge i ett rum visar det sig att det ligger i ett hus som precis alla vill ha. Ett bygge som blir större än modulerna var för sig. När det också öppnar upp för en helt ny affärsidé som sätter svenskarnas tycke och smak på kartan blir det både stående ovation och guldägg.

KATEGORI DIREKT
BIDRAGSNAMN: Svenska Snöräddare
KUND: Audi

Årets vinnare demonstrerar den kommunikativa kraften i dödssynderna högmod och avund.
Med hjälp av en innovativ direktkampanj, som aktiverade de egna kunderna, visade företaget att deras produkter är för bra att hålla för sig själva. Kampanjen gav draghjälp åt varumärket. Och åt alla svenskar som inte kör Audi.

KATEGORI EVENT
BIDRAGSNAMN: Lidl - Le Bon
BYRÅ: INGO
KUND: Lidl

Många riktigt bra idéer dör långt före juryrummen för att de inte togs hela vägen. Först när kundens utmaning kopplas till en riktigt hög ambition, och hantverket tillåts följa med, så händer något enastående. Ibland till och med ett event som inte står självaste Nobelfesten efter.

KATEGORI FILM
BIDRAGSNAMN: Vintersaga
BYRÅ: Forsman & Bodenfors
KUND: Volvo Car Sweden

Sverige är vidrigt.
Det är mörkt, det är kallt, det är grått och det är trist. Det är på fullt allvar en förolämpning att bara gå ut genom dörren i nio månader av tolv.
Men mitt i allt detta mörker och vemod finns det tydligen en idé. En idé som är så stark och så vacker att den tränger undan allt annat och lämnar en med en bisarr känsla av värme. Och stolthet.
Tack för inget, Sverige. Tack för allt, Volvo.

KATEGORI FÖRPACKNINGSDESIGN
BIDRAGSNAMN: Rudinski Fruktbrännvin
BYRÅ: Garbergs Project
KUND: Robert Rudinski

Bra design är alltid ensam.
Typisk och oförfalskad berättar den en egen historia.
Den ber inte om lov, och den tvingar dig inte att förstå.
Inga säljande argument. Inga kommersiella löften.

Plötsligt ser du den.
Ett kort ögonblick någonstans. Just där och då.
Kanske håller du den i din hand.
En till synes obetydlig varseblivning.

Ändå drabbas du.
Så omedelbar.
Så självklar.

Årets guldägg i förpackningsdesign är just så.
En genuin personlighet. En besynnerlig pjäs.

Ibland krävs det bara en genial idé.
Garnerat med en virknål och lite garn.

KATEGORI HANTVERK
BIDRAGSNAMN: Close the Loop - Film/ljud
BYRÅ: Forsman & Bodenfors, H&M Inhouse
KUND: H&M, H&M Inhouse

När det är viktigt att vara rätt är det också lätt att trampa fel. Och med en idé som kräver fingertoppskänsla i hantverket för att fungera blev vi imponerade över hur väldigt bra allt sitter. Fotografi, modellval, styling, kameraåkningar, musik, manus, voice over, tajming och sist men inte minst känsla. Vi blev inspirerade och förälskade.

KATEGORI IDENTITETSDESIGN
BIDRAGSNAMN: SL Visuell Identitet
BYRÅ: FamiljenPangea
KUND: Trafikförvaltningen, SLL

Det är inte alltid vi tänker på dem. Objekten som omger oss.
Pennan, datorn eller tidningen du läser.
Världsliga ting, när allt kommer omkring.

Färg och form. Snyggt och fult.
Design kan vara så mycket.

Årets guldägg i identitetsdesign visar vägen till en annan plats.
Där design är blodigt allvar.
Där rätt måste vara rätt. Där fel är fel, och inte får finnas.
Där estetik möter funktion.
Där design möter tusentals. Varje dag.

Med varsam hand leder ni oss i folkvimlet.
Ni gör vår resa till arbetet vackrare.
Ni gör turistens dag enklare.
Ni sätter fingret på vad vår disciplin handlar om.
Ni sätter Stockholm och Sverige på kartan.

KATEGORI INNOVATION
BIDRAGSNAMN: First Person Lover
BYRÅ: Garbergs
KUND: Björn Borg

Världens första Guldägg någonsin i Innovation är en underbar, nästan omöjligt ambitiös idé. Vi förförs att kliva in i en värld där gränserna mellan kommunikation, e-commerce och gaming helt suddats ut.
Ska man sälja underkläder 2016 ska man göra det i ett First-Person perspektiv, tungt beväpnad med kärlek och slängkyssar.
Yes please Björn Borg,  kill them with kindness!

KATEGORI INTEGRERAT
BIDRAGSNAMN: Abused Emojis
BYRÅ: Garbergs
KUND: BRIS

Guldägget i kategorin Integrerat går till en kampanj som berör och hugger tag. Som förenklar och förbättrar, och uppmanar till att börja prata medvarandra, på riktigt. Smiley-face!

KATEGORI MOBILT
BIDRAGSNAMN: Magic Hour Pop-up Shops
BYRÅ: Perfect Fools
KUND: Peak Performance

Virtuella pop ups och geotaggar har vi sett förut, men här vävs de ihop på ett sätt som helt självklart fångar själva essensen i varumärket. Och helt logiskt kan du inte bara välja att bli ambassadör, du måste förtjäna det. Vi vill också dra på oss tightsen och ge oss ut när världen är som vackrast. Glöm above och below the line. Rätt utnyttjad tar den mobila tekniken oss som här - beyond the line.

KATEGORI ONLINEFILM
BIDRAGSNAMN: Close the Loop
BYRÅ: Forsman & Bodenfors, H&M Inhouse
KUND: H&M, H&M Inhouse

Vi är många som drömmer om att göra kommunikation som hjälper storföretagen att göra de där små förändringarna som förändrar precis allt.
Guldäggsvinnaren i Onlinefilm har lyckats med precis just det. Med en och en halv minut ord och bild som kompletterar varandra perfekt. Med ett hantverk som vår bransch behöver mer av. Och genom att bryta mot precis alla regler. Därför är juryn extra imponerad och klädsamt avundsjuk på denna film.
Det finns inga regler inom mode. Förutom en.

KATEGORI PR
BIDRAGSNAMN: 805 Million Names
BYRÅ: Forsman & Bodenfors
KUND: United Nations World Food Programme

I kommunikation väger vi ständigt möjligheter mot risker. Vi måste kunna lita på att en fotbollsstjärna ska göra mål och ta av sig matchtröjan. För det är bara så han kan hjälpa 805 miljoner människor som ingen pratar om, att bli det enda som vi pratar om. Resultatet när det fungerar? Gåshud. Och när Zlatan tittar på ett guldägg så speglar sig guldägget i Zlatan.

KATEGORI RADIO
BIDRAGSNAMN: Ett SIRIöst Meddelande
BYRÅ: Saatchi & Saatchi Stockholm
KUND: Toyota Sverige

Människan är ganska kass. Den är såklart bra på vissa saker, men ofta är den riktigt usel på att förstå vad som är bäst för den – hur den till exempel ska göra för att skydda sig själv och andra från fara. Då är det bra att robotar finns.
Hej Siri, dela ut guldägget i radio!

KATEGORI TIDNINGSANNONSERING
BIDRAGSNAMN: Vägen till läsning
KUND: Pressbyrån

Årets guldägg i print är framför allt välskriven. Och framför allt riktigt fin. Och framför allt relevant. Dessutom känns den ny, kul, originell och, tja, kort och gott, som ett givet guldägg i tidningsannonsering 2016.

KATEGORI UTOMHUS
BIDRAGSNAMN: The Singing Sailor
KUND: Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen

Kan man göra så här? Är det här utomhus? Är det ens möjligt att genomföra? Juryn säger ja, ja, ja och lyfter på seglarhatten för en exemplariskt fin kampanj. Heja Sverige!

SPECIALPRISER:

TITANPRISET: SOMALIA BANDY
Motivering: I en tid då kommunikation alltmer handlar om algoritmer och automatisering, visar årets Titanpristagare vilket kraft som finns i det mänskliga mötet. Det är en berättelse om kreativitet. Om en dröm som blir verklighet, förändrar en stad och inspirerar en hel värld. Integrationen har kallats vår tids svåraste fråga – men frågan är om det är så svårt egentligen? För om det går att lära sig åka skridskor, börja spela bandy, starta ett landslag och åka till VM på mindre än ett halvår, är inget längre omöjligt. 2016 års Titanpris tilldelas Somalia Bandy.

GULDSKRIFT: John Schoolcraft
Motivering: Några inleddes med stora ord om företagskultur och klimatansvar, andra med stavfel och svordomar. Någon ville sälja en gammal cykel och ett par ville inget alls. Årets bästa reklamtexter var en yvig skara. Konsekvent inkonsekventa men med en omisskännlig tonalitet och ett tilltal så sympatiskt, personligt och uppriktigt att kylskåpskalla tetror plötsligt kändes varma. För ett dussin texter som var allt annat än mellanmjölk – årets Guldskrift tilldelas John Schoolcraft. Grattis och välkommen till Guldskriftsakademien.

PLATINAÄGGET: Björn Engström
Motivering: I år går Platinaägget till en person som har tagit emot pris på den här scenen under fyra decennier. Kreatören har oberört rört sig från printmediet till film och in i den digitala världen där personen tycks navigera skickligare än de flesta 20-åringar.

Och kreatören har inte bara hämtat pris på den här scenen. Årets pristagare kan öppna ett litet museum med alla sina Cliostatyetter, pennor och lejon som vunnits för kampanjer som på olika sätt varit med och färgat sin samtid.
Den klassiska reklamresan ”Bättre lokalsinne” känns påtagligt aktuell även idag. Vi minns också välskrivna annonser för tryggare sjöräddning och det rabalder som uppstod när Berlusconi användes som avskräckande exempel i en kampanj för fri television. Allra tydligast minns vi kanske den episka spliten för Volvo Trucks, en kampanj som krossade internet för ett par år sedan. Och inget tyder på att pristagaren har slagit av på takten än.
Det är en sann ära att få dela ut Platinaägget till den sista i det svenska reklamkollektivet som ser ut som en intellektuell och inte som en hipster.
Välkommen in i Platinaakademin, Björn Engström.

KYCKLINGSTIPENDIET:
Emelie Jinhee Johnsson
Motivering: Komma här och glida in i reklamens finrum, som om man ägde stället.
Komma här, utan respekt för de traditioner och sedvänjor som skänker trygghet, och hitta på helt nya sätt att sälja parfym, kläder och konst.
Komma här och få kycklingstipendie-juryn att släppa sin sakliga analys, till förmån för irrationell glädje och upprymdhet. Förbaskat imponerande.

Hugo Wallmo & Evelina Rönnung
Motivering: Trots att de knappt lämnat skolbänken visar de redan hur man bryter både kreativa och innovativa gränser. Genom att förena sina starka idéer med ny teknologi lyckas de skapa kampanjer som får vilken reklamsenior som helst att känna sig som reklamstofil. Med en så stark mapp i så ung ålder är juryn övertygad, den här duon kommer lyckas göra reklamstordåd de närmsta åren.

Linus Bronge & Oskar Pernefeldt
Motivering: Här har vi ett gäng som tar sina starka insikter, förvandlar dem till sylvassa idéer och förädlar dem med ett svindlande hantverk. Deras idéer har inte bara förmågan att ena en hel värld. Ikväll har de även lyckats ena juryn, och det med råge! Med en så komplett portfolio som deras är det inger snack om saken, de förtjänar kycklingstipendiet ögonabums!

Maja Siösteen, Projektledare Guldägget, 070 215 10 32, maja@komm.se
Silla Levin, Juryordförande Guldägget 2016 och art director Forsman & Bodenfors, 073 375 78 87, silla.levin@fb.se