Världens bästa tävling för svensk reklam

I årets Guldäggskampanj har Sveriges Kommunikationsbyråer, tillsammans med Crispin Porter + Bogusky Europe, låtit kreatörer från tre världsdelar omvärdera 2010 års Guldäggsvinnare.

Går det att betygsätta reklam egentligen? Hur kan man säga vad som är det bästa av det bästa? Det är en frågeställning som debatteras i anslutning till alla reklamtävlingar - inte minst Guldägget. I årets Guldäggskampanj har CP+B Europe och Komm gjort ett experiment för att undersöka hur kulturell bakgrund och jurysammansättning påverkar hur man bedömer svensk reklam.

Idag får några av Sveriges mest belönade kommunikationsbyråer nya versioner av sina senaste Guldäggsdiplom på posten. De nya diplomen är ett resultat av experimentet att låta prisbelönta reklamkreatörer från Afrika, Östeuropa och Asien omvärdera förra årets juryutslag. Utöver diplomen får nämnda byråer, och alla andra medlemsbyråer, en omvärderad Guldäggsbok. Dessutom finns det klipp från jurysessionerna i Ghana, Riga och Hong Kong i form av en kortfattad dokumentärfilm på guldägget.se.

- Guldäggets jurymedlemmar handplockas med stor omsorg. Vi vill påminna om det och vikten av kulturell förståelse när man bedömer kommunikation. Det är något de internationella motsvarigheterna till Guldägget inte kan erbjuda, säger Gustav Martner, Executive Creative Director på CP+B Europe.
- Vårt experiment visar att det finns ”internationell reklam” som fungerar lika bra i Afrika som Europa - men att det inte alls behöver betyda att det är den reklam som älskas mest av svenskarna och bedömts som intressantast och mest relevant av Guldäggets jury, fortsätter Gustav Martner.

Experimentet visar tydligt hur stor skillnad det blir i bedömningarna när man bara rationellt - ocn inte emotionellt - upplever en kommunikationsidé.

- Guldäggskampanjen lyfter spännande frågor kring värdering av kreativitet. Det är en kampanj som både är underhållande och har relevans då den visar hur viktig Guldäggstävlingen är för svensk reklam. CP+B har verkligen lyckats med att få till en gedigen kampanj med små medel, säger Maja Siösteen, Eventansvarig Guldäggstävlingen.

Guldäggskampanjen startar idag onsdag den 12 januari och fortlöper fram till tävlingens deadline, 21 januari.

För ytterligare information kontakta:
Creative Director för kampanjen är Gustav Martner. Och han berättar gärna mer om årets Guldäggskampanj. Gustavs telefonnummer är 0768 34 60 50 och mailen är gmartner@cpbeurope.com.
Alexandra Moberg, Content Manager - Creative manager CP+B Europe, 0768-340987,  amoberg@cpbeurope.com
Maja Siösteen, Affärsområdeschef Event & Tävlingar, Sveriges Kommunikationsbyråer, 0702-151032, maja@komm.se

Om Guldäggskampanjen:
Varsin reklamjury från Afrika, Östeuropa och Asien sattes samman för att omvärdera förra årets jurybeslut från Guldägget. Deras bedömningar skickas till Sveriges reklambyråer i form av nya diplom och Guldäggsbok som en inbjudan till årets Guldägg - och som en påminnelse om att Sveriges Kommunikationsbyråer anordnar Världens Bästa Tävling för Svensk Reklam. Förutom diplom och Guldäggsbok finns det även klipp från jurysessionerna i Afrika, Östeuropa och Asien i form av en kortfattad dokumentärfilm på guldägget.se.
Film:
Klipp från jurysessionerna i Afrika, Östeuropa och Asien finns i form av en kortfattad dokumentärfilm på guldägget.se.
Special-DR: Nya diplom till medlemmarna
Ett urval av byråer som belönades i förra årets Guldägg får nya och omvärderade versioner av sina Guldäggs-diplom. Specialgjorda kinesiska, ryska och afrikanska guld- och silverägg skickas ut i totalt 37 exemplar.
DR: Internationell Guldäggsbok:
Som ett DR till medlemsbyråer som brukar delta i Guldägget skickar vi ut en "internationell Guldäggsbok" som innehåller de omvärderade bidragen från 2010 och citat från våra internationella experimentjurysar. Totalt skickas cirka 2000 böcker ut.
Fotnot: Experimentjurysarna bedömde kategorierna print, utomhus och film. Jurysessionerna gjordes på plats i Hong Kong, Ghana och Riga av prisbelönta kreatörer från respektive världsdel

Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Läs mer på www.guldägget.se

Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer påwww.komm.se