• Guldfågeln AB/

Blentagruppen investerar i ökad och effektivare produktion av Guldfågelns förädlade kyckling vid koncernens anläggning på Öland

Report this content

Den familjeägda, svenska livsmedelskoncernen Blentagruppen investerar cirka 250 miljoner kronor i koncernens befintliga anläggning i Mörbylånga på Öland. Investeringarna ska framförallt öka och effektivisera produktionen av Guldfågelns förädlade kyckling och är en investering för framtiden. Den nya anläggningen beräknas vara klar för start under första halvåret 2025.

– Marknaden för fryst och kyld förädlad kyckling har under de senaste fem-sex åren vuxit kraftigt, säger Peter Andersson, vd och koncernchef för Blentagruppen. Guldfågeln har haft stora framgångar och vuxit betydligt mer än marknaden, vilket visar att vårt breda och välsmakande sortiment uppskattas av de svenska konsumenterna.

– Guldfågeln är tydlig marknadsledare inom förädlad kyckling, och vi vill nu fortsätta driva utvecklingen för att ytterligare stärka den ledande positionen. Våra stora försäljnings-framgångar gör att vi snart har nått vårt produktionstak och vi behöver därför öka kapaciteten.

– Våra investeringar i Mörbylånga görs för att skapa förutsättningar för fortsatta framgångar för vårt varumärke Guldfågeln. Förutom ökad kapacitet ger det oss tillgång till helt ny teknologi som möjliggör ytterligare satsningar på innovationer som är anpassade för och efterfrågas av den svenska marknaden. Investeringarna ligger i linje med koncernens satsningar inom hållbarhet och vårt åtagande inom SBTi (Science Based Target initative), säger Peter Andersson.

Arbetet startar under hösten 2023 och inleds med installation av en pelletspanna, som är ett viktigt steg i koncernens hållbarhetsarbete mot en fossilfri produktion. För att möjliggöra utbyggnaden kommer befintligt kontor vid anläggningen i Mörbylånga att rivas vilket innebär att ett 30-tal tjänstemän flyttar in i nyrenoverade och ändamålsenliga lokaler i Kalmar.

Den nya produktionsdelen för förädlad kyckling beräknas vara klar för implementering under första halvåret 2025.

För mer information kontakta gärna:
Peter Andersson
Vd/koncernchef Blentagruppen
peter.andersson@blentagruppen.se

Om Blentagruppen
Blentagruppen är en helsvensk aktör, som arbetar nära svenska kontrakterade bönder och kunder, det vill säga dagligvaruhandeln samt restaurang- och storhushållsmarknaden. Koncernens anläggningar och kontor finns uteslutande i södra Sverige, från Tomelilla och Simrishamn i söder till Falkenberg i väster och Mörbylånga i öster. I tillägg har koncernen ett kläckeri i skånska Blentarp. Blentagruppens varumärken Guldfågeln och Ingelsta Kalkon har under de senaste åren haft stora framgångar och koncernen omsätter cirka tre miljarder kronor med totalt cirka 1 000 anställda, varav 600 vid anläggningen i Mörbylånga.

Taggar: