Analysguiden: Flyttar fram positionerna och fortsätter växa

Gullberg & Jansson startar året starkt med en nettoomsättning på 64,4 miljoner kronor (27,2), motsvarade en tillväxt på årsbasis på hela 149 procent. Analysguiden höjer riktkursen till 87-92 kronor.

Fortsätter accelerera med 149 procents tillväxt

Gullberg & Jansson startar året starkt med en nettoomsättning på 64,4 miljoner kronor (27,2), motsvarade en tillväxt på årsbasis på hela 149 procent. Den starka tillväxten är anmärkningsvärd i ett kvartal som generellt är det säsongsmässigt svagaste. Bolaget hänför den starka utvecklingen till ett tidig start på säsongen och en fortsatt hemestertrend, vilket ökat intresset för pool- och utemiljöinvesteringar. Bolaget rapporterar därtill ett mycket starkt resultat, med ett rörelseresultat på 14,6 miljoner kronor (3,2) samt ett resultat efter skatt på 11,3 miljoner kronor (1,9). Tillväxtresan fortsätter därmed in i 2021 i accelererande tempo.

Stärker positionen inom grönytor genom förvärv

En annan tongivande händelse under kvartalet har varit förvärvet av 51 procent av aktierna i Nomaco AB, Nomaco Danmark AS och Nomaco Norge AS. Nomaco-bolagen är verksamma inom den nordiska grönytemarknaden med ett fokus på elektriska arbetsfordon.  Genom förvärvet stärker bolaget sin position kraftigt inom detta område och Nomaco kompletterar dotterbolaget Stads&Park Produkter, som förvärvades 2016. Förvärvet genomfördes till en köpeskilling om 15,7 miljoner kronor, betalat genom kassa och nyemitterade aktier. Nomaco-bolagen omsatte det senaste räkenskapsåret 61 miljoner kronor med ett EBITDA-resultat på 3,9 miljoner kronor. Förvärvet har därmed genomförts till en attraktiv prislapp och omsättningen inom grönyteområdet, som senaste året låg på 9,2 miljoner, kommer nu öka kraftigt efter förvärvet.

Nordic Relax of Sweden lanserar IR-bastu

Efter kvartalets utgång meddelade bolaget att dotterbolaget Nordic Relax nu lanserat sin första produkt. Bolaget har utvecklat en infraröd bastu i olika storlekar och utföranden. Dotterbolagets webbshop och hemsida är nu lanserad och i kvartalsrapporten uppger bolaget att fokuserat ligger på vidare produktutveckling samt att bygga upp ett återförsäljarnätverk. Likt pooler växer bastumarknaden och produktutbudet utgör ett gott komplement till bolagets nuvarande utbud. Det skapar också merförsäljningsmöjligheter och har potentialen att jämna ut säsongseffekter då produkterna inte har en tydlig säsong likt poolprodukter. Då lanseringen nyss skett är ännu inga siffror publika än och rimligt att anta är att det kommer dröja en period innan tillväxten tar fart ordentligt. Oavsett så ser vi positivt på utvecklingen och ser fram emot att följa denna nya del av bolagets verksamhet.

Höjer estimaten för tillväxten

Efter första kvartalet stärker vi vår syn på det tillväxtcase som Gullberg & Jansson utgör. Omsättningen ökar kraftigt under ett säsongsmässigt svagt kvartal och mycket talar för att 2021 kan bli ytterligare ett starkt år för bolaget. Vi justerar våra estimat för att reflektera den högre tillväxttakten och öppnar för att även justera lönsamhetsantagandena i samband med nästa rapport. Det är ännu osäkert hur förvärvet kommer att påverka kostnadsmassan men första kvartalet innebär något bättre rörelsemarginal än förväntat. Vi väntar oss nu en tillväxttakt för helåret på strax över 50 procent vilket innebär omsättning för 2021 på 294 miljoner kronor. Givet utfallet det första kvartalet, det nya förvärvet samt lanseringen av Nordic Relax ser det fullt rimligt ut i dagsläget.

Prognosförändringarna innebär att vi justerar riktkursen från 62–65 kronor till 87–92 kronor, på 12–18 månaders sikt. Tydligast triggers ser vi i fortsatt tillväxt, positiv utveckling inom Nordic Relax och en framgångsrik integrering av Nomaco.

Läs analysen här