Delårsrapport Januari - Juni 2024

ANDRA KVARTALET 2024
• Nettoomsättning 100,1 MSEK (100,6)
• EBITDA 9,8 MSEK (7,8)
• Rörelseresultat 7,8 MSEK (6,1)
• Resultat efter skatt 4,9 MSEK (3,8)
• Resultat per aktie före/efter utspädning 0,67 SEK (0,49)

KASSAFLÖDE OCH FINANSIELL STÄLLNING
• Koncernens likvida medel den 30 juni uppgick till 40,5 MSEK (17,5)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital per 30 juni uppgick till 16,2 MSEK (7,2). Motsvarande siffror för andra kvartalet uppgick till 14,0 MSEK (9,8).
• Eget kapital per 30 juni uppgick till 136,0 MSEK (146,7), varav minoritetsandel -1,1 MSEK (1,4)
• Soliditet per den 30 juni uppgick till 45% (48%)

AKTIEDATA
• Gullberg & Janssons aktie är noterad på Spotlight Select med kortnamnet GJAB
• Per 30 juni 2024 uppgick antalet aktier till 8 734 501 st (8 734 501)
• Periodens högsta aktiekurs var 27,30 SEK (2024-06-19) och lägst 13,50 SEK (2024-04-02). Aktiekursen 2024-06-28 var 26,20 SEK
• Resultat efter skatt per den 30 juni 2024 motsvarade ett resultat per aktie (före och efter utspädning) om 0,04 SEK (-0,20)
• Eget kapital per aktie vid periodens slut uppgick till 15,57 SEK (16,80)

VD HAR ORDET

FÖRBÄTTRINGAR MEN UTMANINGAR KVAR
Koncernens omsättning för kvartalet uppgår till 100,1 MSEK, vilket är i linje med samma period föregående år. Under första halvåret ser vi en tillväxt om 3%, med en omsättning på 151,0 MSEK, vilket är en positiv utveckling. Vi har haft en sen start på säsongen men ett stabilare ränteläge har gett våra kunder en viss trygghet att planera för framtida investeringar.

Koncernens rörelseresultat för kvartalet ökade till 7,8 MSEK jämfört med 6,2 MSEK föregående år. För halvåret ser vi en förbättring från 0,3 MSEK till 3,6 MSEK, vilket reflekterar vårt arbete med omstrukturering och kostnadsbesparingar. Exklusive satsningar relaterade till Optiheat har dessa åtgärder resulterat i en resultatförbättring på cirka 4 MSEK på kvartalet och drygt 7 MSEK för halvåret. Förbättringarna är ett resultat av strikt kostnadskontroll och strategiska beslut. Samtidigt är vi väl medvetna om att vi har en bit kvar innan vi når våra långsiktiga mål.

Kassaflödet för andra kvartalet 2024 visade en positiv vändning och uppgick till 15,2 MSEK jämfört med -17,7 MSEK samma period förra året. För halvåret uppgick kassaflödet till 19,9 MSEK mot -30,9 MSEK föregående år. Förbättringen är ett direkt resultat av att vi minskat våra löpande kostnader samt en stärkt likviditet genom utökade krediter.

HEM OCH UTEMILJÖ
Omsättningen i affärsområdet Hem och Utemiljö minskade med 3% under kvartalet och 11% för halvåret jämfört med föregående år. Detta kan delvis kopplas till den sena våren och det dåliga vädret tillsammans med återförsäljarnas försiktighet. Men vi ser tecken på förbättring. Vi har lanserat flera nya produkter, främst under vårt eget varumärke, vilket är ett viktigt steg framåt. Vårt fokus på att bli en helhetsleverantör ger oss möjlighet att konkurrera i en allt tuffare marknad.

Vi fortsätter att optimera våra lagernivåer för att inte binda för mycket kapital samtidigt som vi bibehåller vår höga leveranssäkerhet. Det är fortfarande utmanande att planera lagerhållningen, då marknaden ännu är svår att förutse. Den ökade konkurrensen för vissa produkter innebär också att vi måste vara extra noggranna i vår planering och ständigt anpassa oss för att kunna möta efterfrågan på ett effektivt sätt.

ENERGI OCH KLIMAT
Inom Energi & Klimat har vi, i enlighet med vår affärsplan, stärkt organisationen inom försäljning, teknik och utveckling.
Vidare fortsätter vi att utbilda våra återförsäljare och ser en stor potential för tillväxt, även om vi är medvetna om att försäljningsprocesserna inom detta område ofta är långsiktiga. Genom våra utbildningsinsatser säkerställer vi att våra återförsäljare har de verktyg och kunskaper som krävs för att driva försäljningen framåt och möta den framtida efterfrågan.

Samtidigt lägger vi stor vikt vid produktutveckling för att säkerställa att vårt erbjudande är relevant och väl anpassat till marknadens behov. Vår ambition är att steg för steg leverera produkter som inte bara möter dagens behov, utan också är väl positionerade för att möta framtidens krav.
Med dessa förbättringar på plats, riktar vi nu vårt fokus mot att gradvis leverera de resultat som vår strategi är utformad för att uppnå. Samtidigt vet vi att detta är en omfattande investering, som ger, och fortsatt under en tid kommer att ge, ett negativt resultat.

PROFESSIONELL GRÖNYTA
Omsättningen inom affärsområdet Professionell Grönyta ökade med 7% under kvartalet och 20% för halvåret jämfört med samma period föregående år.
Vi har utvecklat och justerat vårt sätt att arbeta för att få bästa möjliga resultat. Vi har bland annat riktat vårt säljfokus mer direkt mot slutkunden. Även om det är för tidigt att fullt ut utvärdera effekten av denna förändring, och att det är utmanande, ser vi positiva tecken på att den kan skapa långsiktigt värde.

Diskussionen kring att bli fossilfri är fortfarande inte i fullt fokus på alla marknader i Norden, då många fortfarande ser möjligheten att använda HVO-bränsle i sina dieselmaskiner. Samtidigt fortsätter vi att möta utmaningar med ogynnsamma valutakurser. Vi ser många framsteg i de förändringar vi gjort och fortsätter att bygga vidare på detta.

FRAMTIDEN
Sammanfattningsvis står vi inför en period av både utmaningar och möjligheter. Vårt mål förblir att upprätthålla och förbättra lönsamheten inom Hem & Utemiljö samt Professionell Grönyta, där vi ser fortsatt potential för positiv utveckling. Affärsområdet Energi & Klimat kommer att fortsätta kräva investeringar, men vi ser dessa som nödvändiga steg för att på sikt bygga en hållbar och konkurrenskraftig position på marknaden.
Vi ser med tillförsikt fram emot att fortsätta utveckla vår verksamhet och skapa värde för våra aktieägare.

Helsingborg den 23 augusti, 2024

Denna information är sådan information som Gullberg & Jansson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 augusti 2024.

E-post:
info@goj.se, Hemsida: https://www.goj.se , Org.nr.: 556690-5989

Gullberg & Jansson AB (publ) i Helsingborg har affärsidén att utveckla, marknadsföra och distribuera miljösmarta produkter för både privat och kommersiellt bruk. Huvudprodukter finns att finna inom grönyte, energioptimering samt hem- och utemiljö. Verksamheten drivs via flera dotterbolag, aktiva på den nordiska marknaden. Bolagets aktie handlas på Spotlight Next med kortnamnet GJAB.