GULLBERG & JANSSON AB (PUBL) BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI – DECEMBER 2020

Marknadsfokus och ny varumärkesstrategi har resulterat i högre omsättning och resultat.

•  Nettoomsättning 190,4 (127,2) MSEK
  • Rörelseresultat, EBITA 36,2 (14,1) MSEK*
  • Resultat efter skatt 27,5 (9,8) MSEK**
  • Resultat per aktie 3,20 (1,15) SEK
  • Soliditet 70 (69) %
  • Styrelsen föreslår utdelning om 1,00 SEK per aktie för verksamhetsåret 2020

* Rörelseresultat, EBITA, definieras som rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar av goodwill

** Avskrivningar samt nedskrivningar av goodwill har påverkat resultatet efter skatt med totalt -0,5 (-1,3) MSEK

Fjärde kvartalet 2020

• Nettoomsättning 34,2 (19,1) MSEK
  • Rörelseresultat, EBITA 4,9 (-2,3) MSEK*
  • Resultat efter skatt 3,8 (-2,5) MSEK**
  • Resultat per aktie 0,45 (-0,29)

** Avskrivningar och nedskrivning av goodwill har påverkat resultatet efter skatt med totalt -0,1 (-0,8) MSEK

Väsentliga händelser under 2020

• Covid -19 drabbade hela Sverige och världen vilket förstärkt pågående hemester-trend. Poolprodukter har efterfrågats i större utsträckning.
  • Omorganisation och nyrekryteringar i Gullberg & Jansson of Sweden AB har påbörjats för att möjliggöra vidare lönsam utveckling.

VD har ordet

Gullberg & Jansson-koncernen avslutar 2020 med ett starkt kvartal. Vi uppnådde en högre omsättning och bättre lönsamhet under 2020 jämfört med föregående år.

Gullberg & Jansson of Sweden AB visar ett starkt resultat för 2020. Ökningen beror till stor del på implementeringen av vår nya varumärkesstrategi, digitalisering, ökad synlighet, riktade marknadsaktiviteter i kombination med den starka hemester-trenden som förstärktes under pandemin.

Tack vare väl fungerande leverantörskontakter och en trimmad organisation kunde vi tidigt i säsongen säkra upp våra leveranser och öka upp vårt varulager. Därmed kunde vi möta den ökade efterfrågan på våra produkter.

Vi genomförde under hösten en lyckad omorganisation och förstärkte personalstyrkan för att möjliggöra fortsatt stabil och lönsam utveckling under 2021.

Affärsområdet Stads&Park Produkter i Stockholm har under 2020 implementerat en ny strategi som visat goda resultat. Trots pågående pandemi har arbetet med att fortsätta utveckla bolaget fortskridit.

Lanseringen av Nordic Relax of Sweden AB har senarelagts till våren 2021, vilket till stor del beror på pandemin.

Sammantaget ledde detta till att koncernen uppvisade ett förbättrat rörelseresultat, EBITA på 36,2 (14,1) MSEK under 2020.

Jag är mycket stolt över våra medarbetare och kollegor som med kunskap och stort engagemang bidragit till den positiva utveckling Gullberg & Jansson-koncernen har haft under 2020. Vi har lyckats upprätthålla säkra leveranser och god service gentemot våra kunder och återförsäljare, trots ökad arbetsbelastning på alla avdelningar.

Helsingborg, februari 2021

Allmänt om verksamheten

Gullberg & Jansson-koncernen består av moderbolaget Gullberg & Jansson AB (publ) samt de tre helägda dotterbolagen Gullberg & Jansson of Sweden AB inom swimmingpoolbranschen, Stads&Park Produkter i Stockholm AB inom professionella grönytebranschen och bolaget Nordic Relax of Sweden AB inom relax- och wellnessbranschen. Samtliga dessa dotterbolag drivs som självständiga affärsområden.

• Vi tror på långsiktiga affärsrelationer. Den kompetens och det engagemang som genomsyrar bolaget skapar trygghet och förtroende.
  • Vi ska tillsammans med våra kunder utveckla nya koncept, produkter och lösningar.
  • Vi ska genom marknadsföring stärka vårt varumärke och skapa goda affärsmöjligheter för våra partners.

Gullberg & Jansson-koncernen helår 2020

Gullberg & Jansson-koncernens nettoomsättning för 2020 uppgick till 190,4 (127,2) MSEK, vilket var en ökning med 50 %, jämfört med föregående år, med ett rörelseresultat, EBITA på 36,2 (14,1) MSEK. Resultat efter skatt uppgick till 27,5 (9,8) MSEK och resultat per aktie uppgick till 3,20 (1,15) SEK. Avskrivningar samt nedskrivning goodwill uppgick till -0,5 (-1,3) MSEK.

Vid periodens utgång uppgick koncernens likvida medel till 53,2 (24,2) MSEK. Utöver likvida medel fanns det outnyttjade checkkrediter om 0,5 (0,5) MSEK. Periodens kassaflöde uppgick till 29,0 (9,9) MSEK. Soliditeten uppgick till 70 (69) %. Eget kapital uppgick till 68,2 (43,3) MSEK, motsvarande 7,95 (5,05) SEK per aktie. Koncernens goodwill uppgick till 2,8 (3,3) MSEK. Räntebärande skulder uppgick till 0 (0) MSEK. Nettot av räntebärande tillgångar och räntebärande skulder, d.v.s. räntebärande nettotillgångar, uppgick till 53,2 (24,2) MSEK.

Gullberg & Jansson-koncernen fjärde kvartalet 2020

Gullberg & Jansson-koncernens nettoomsättning för fjärde kvartalet uppgick till 34,2 (19,1) MSEK, vilket var en ökning med 79% Rörelseresultatet, EBITA för fjärde kvartalet uppgick till 4,9 (-2,3) MSEK. Resultatet efter skatt för fjärde kvartalet uppgick till 3,8 (-2,5) MSEK.

Nettoomsättningen och rörelseresultatet för fjärde kvartalet visar på en stark tillväxt. Fjärde kvartalets nettoomsättning ökade med 79% i jämförelse med fjärde kvartalet föregående år.

Gullberg & Jansson of Sweden AB

Gullberg & Jansson of Sweden ABs nettoomsättning för fjärde kvartalet uppgick till 32,1 (17,7) MSEK med ett rörelseresultat på 5,3 (-1,8) MSEK.

Affärsområdet Gullberg & Jansson of Sweden är marknadsledande leverantör av pooltak och poolvärmepumpar i Norden. Bolaget marknadsför också andra typer av miljösmarta poolprodukter inom säkerhet, värme och rening. Vår vision är att skapa glädje, hälsa och avkoppling med fokus på miljösmarta lösningar.

Vi står för kvalitet - Vi har själva utvecklat och designat flera produkter i vårt sortiment i nära samarbete med utvalda tillverkare i Europa och Asien. Vår kvalitet gör att vi kan stå för generösa garantier.

Vi tänker långsiktigt och hållbart - Rätt skötsel ger Gullberg & Jansson produkter lång livslängd och i vår produktutveckling tänker vi alltid hållbarhet. Våra värmepumpar är energibesparande och de flesta är utrustade med det miljövänliga köldmediet R32 med lågt GWP (Global Warming Potential).

Vi står för service - Vi vill vara aktören på marknaden som ger bäst service till våra återförsäljare. Vår organisation erbjuder internt en hög service- och kunskapsnivå och vi har en särskilt uppskattad supportorganisation.

Stads&Park Produkter i Stockholm AB

Stads&Park Produkter i Stockholm ABs nettoomsättning för fjärde kvartalet uppgick till 2,0 (1,5) MSEK med ett rörelseresultat på 0,1 (-0,0).

Stads&Park erbjuder en mängd innovativa lösningar och produkter från ledande aktörer inom grönyteskötsel för miljömedvetna proffs.

Vi marknadsför miljövänliga, batteridrivna och handhållna grönytemaskiner som t.ex. häcksaxar, trimmers, lövblåsar och sekatörer. Våra nischade produkter höjer säkerheten och förbättrar arbetsmiljön för användaren. Vår vision är att bidra till en bättre arbetsmiljö för alla grönyteproffs med fokus på högkvalitativa produkter

Vi står för kvalitet – Vi arbetar långsiktigt med våra produkter och tar ansvar för det vi säljer. Vi erbjuder marknadens längsta garantier på våra produkter.

Vi tänker långsiktigt och hållbart - Genom patenterad teknik och rätt underhåll har våra produkter en lång livslängd. Vi återvinner upp till 99% av våra produkter.

Vi står för service - Vi strävar efter att vara aktören på marknaden som ger bäst service åt våra kunder och samarbetspartners.

Nordic Relax of Sweden AB

Nordic Relax of Sweden ABs nettoomsättning för fjärde kvartalet uppgick till 0,0  MSEK med ett rörelseresultat på -0,6. Då detta är Nordic Relax of Sweden ABs första räkenskapsår finns inga jämförelsesiffror.

Nordic Relax of Sweden erbjuder väldesignade, hållbara och innovativa relax- och wellnessprodukter för en medveten livsstil. Vår vision är att skapa hälsosamma och avkopplande oaser för människan att längta till.

Vi står för kvalitet - Med hjälp av kvalitativa och ledande leverantörer i Asien och Europa skapar vi väldesignade, hållbara och innovativa relax- och wellnessprodukter för hälsosamma och avkopplande oaser i hemmet.

Vi tänker långsiktigt och hållbart - Genom att erbjuda produkter för hälsa och avkoppling väljer vi att göra dig ”hel och hållbar”. Med hjälp av framtidens teknik ger vi dig en oas i hemmet där både kropp och själ kan få återhämtning.

Vi står för service - Vi vill vara aktören på marknaden som ger bäst service till våra kunder och vi håller en hög kunskapsnivå internt.

Utformningen av delårsrapporten

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen. De redovisnings- och värderingsprinciper som tillämpats är samma som användes i senaste årsredovisningen. Rapporten har inte granskats av bolagets revisor.

Förslag till utdelning

Styrelsen föreslår utdelning om 1,00 SEK per aktie för verksamhetsåret 2020 (0,30 SEK per aktie år 2019).

Gullberg & Jansson ABs utdelningspolicy anger att styrelsen har för avsikt att föreslå en årlig utdelning som i genomsnitt, över en konjunkturcykel, ska uppgå till cirka 30% av resultatet efter skatt. Detta under förutsättning att en bedömning av bolagets konsolideringsbehov, likviditet och finansiella ställning i övrigt är förenlig med utdelningens storlek.

Valberedning

Gullberg & Jansson ABs valberedning består av Lars Lindgren, Gaetan Boyer (Evarist AB) och Peter Ragnarsson (LMK Ventures AB). Lars Lindgren är ordförande och sammankallande. Förslag och synpunkter från aktieägare angående styrelsens sammansättning kan lämnas skriftligen till adress: Gullberg & Jansson AB, Att. Peter Bäck, Hortensiagatan 7, 256 68 Helsingborg, eller via e-mail till peter.back@gullbergjansson.se eller per telefon 042-311 15 00.

Årsredovisning och årsstämma

Årsredovisningen kommer att publiceras den 15 maj och finnas tillgänglig på bolagets kontor och hemsida, www.goj.se, samt kan beställas från Gullberg & Jansson,

Tel: +46 42 311 15 00 eller e-post: info@goj.se

Digital årsstämma äger rum onsdagen den 26 maj kl. 14.00-16.00. Kallelse med information kring deltagande skickas enligt kallelsetid i bolagsordningen.

Kalendarium och tidpunkter för ekonomisk information

24 februari 2021              Bokslutskommuniké 2020

26 maj 2021                     Delårsrapport januari - mars 2021 och årsstämma

18 augusti 2021               Delårsrapport januari - juni 2021

9 november 2021            Delårsrapport januari - september 2021

23 februari 2022              Bokslutskommuniké 2021

Framtidsutsikter

Affärsområdet Gullberg & Jansson of Sweden AB har som strategi att ytterligare stärka sin ställning som ledande leverantör av miljösmarta poolprodukter i Norden. Affärsområdet Stads&Park Produkter i Stockholm AB har som strategi att stärka sin marknadsposition på den professionella grönytemarknaden i Sverige. Lanseringen av Nordic Relax of Sweden AB förväntas ske under våren 2021.

Affärsområdena Gullberg & Jansson of Sweden AB och Stads&Park Produkter i Stockholm AB har en säsongsmässig omsättnings- och resultatvariation till följd av inriktningen på swimmingpoolmarknaden, respektive grönytebranschen. Under senare tid har säsongen i swimmingpoolbranschen planats ut och förlängts med en något högre aktivitet i de historiskt svaga Q1 och Q4. Affärsområdet Nordic Relax of Sweden AB förväntas ha en mer jämn omsättnings- och resultatutveckling under året.

Gullberg & Jansson-koncernens målsättning är att långsiktigt bibehålla lönsam tillväxt, både organiskt och genom företagsförvärv. Styrelsen har valt att inte lämna någon resultatprognos för 2021.

Helsingborg den 24 februari, 2021

Denna information är sådan information som Gullberg & Jansson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari 2021.

Adress: Hortensiagatan 7, 256 68 Helsingborg, Tel: +46 42 311 15 00,  Fax: +46 42 34 02 10 E-post: info@goj.se, Hemsida: www.goj.se, Org.nr.: 556690-5989

Gullberg & Jansson AB (publ) i Helsingborg har affärsidén att utveckla, marknadsföra och distribuera miljösmarta produkter för både privat och kommersiellt bruk. Verksamheten bedrivs i tre affärsområden: Gullberg & Jansson of Sweden AB inom swimmingpoolbranschen, Stads&Park Produkter i Stockholm AB inom professionella grönytebranschen samt Nordic Relax of Sweden AB inom relax- och wellnessbranschen. Bolagets aktie handlas på Spotlight Stock Market med kortnamnet GJAB.