Gunnebo lanserar sluten kontanthantering från kassa till uppräkningscentral

Under Butiksleverantörsmässan i Kista den 12 april, lanserar Gunnebo ett helt slutet kontanthanteringssystem hela vägen från betalningstillfället till uppräkningscentralen.

Gunnebos slutna kontanthanteringssystem SafePay™ kompletteras med SCL[1] tömningsenhet på den svenska marknaden. I kombination med introduktionen av den i EU-godkända infärgningsskyddade[2] värdeväskan som levereras av två leverantörer; Petersen- Bach och Spinnaker, uppnås målsättningen med det helt slutna kontanthanteringssystemet. En integrerad process med butik, värdetransportör och uppräkningscentral, eliminerar kontantexponeringen vid överlämnandet av dagskassan till värdetransportör. Vid en eventuell attack mot tömningsenheten (SCL) eller värdeväskan förstörs sedlarna av färg och blir därmed värdelösa. Därmed ökas säkerheten för både butikspersonal och värdetransportör. Det slutna systemet ger också andra möjligheter som till exempel direktkreditering för butiker.

Konsekvenserna vid ett rånförsök mot butik blir ofta allvarliga i form av  traumatiska upplevelser för personalen såväl som höga kostnader för butiken. Den svagaste länken i hela kontanthanteringskedjan har varit själva överlämnandet till värdetransportören. Detta riskmoment försvinner genom Gunnebos utvecklingsarbete, säger Bengt Nordén, VD Gunnebo Nordic AB. Riksdagens beslut gällande lagförslag för införande av slutna kontanthanteringssystem visar hur viktigt det är att eliminera riskmomenten i hanteringen av kontanter inom detaljhandeln. avslutar Bengt Nordén.

Den slutna kontanthanteringens process innebär att:

1)                                      Kundens sedlar förs in i SafePays ™ slutna kontanthanteringssystem i kassan

2)                                      Vid dagsslut transporteras kontanter i en sluten och infärgningsskyddad kassett från kassan till Back Office

3)                                      I back-office töms den infärgningsskyddade kassetten i Gunnebos SafePay™ SCL där pengarna automatiskt kontrollräknas och deponeras i en värdetransportväska

4)                                      Värdetransportören byter värdeväskan i Gunnebos SCL dockningssystem mot en tom utan att någon väska eller kassaskåp behöver öppnas. Väktaren har aldrig tillträde till väskans innehåll. Pengarna transporteras därmed säkert till uppräkningscentral i godkänd värdetransportväska. Alla pengar hanteras på detta sätt slutet och skyddat under hela kedjan.

För mer information, kontakta:
Frank Engqvist, Produktchef Cashhandling Gunnebo Nordic AB, mobil: 0709- 27 77 30, frank.engqvist@gunnebo.com

Niklas Danfors, Försäljningschef Retail Gunnebo Nordic AB, mobil: 0709-27 77 47, niklas.danfors@gunnebo.com

Bengt Nordén, VD Gunnebo Nordic Gunnebo Nordic AB, mobil  0761- 16 48 28, bengt.norden@gunnebo.com

Unn Granfelt, Chef Marknadskommunikation Gunnebo Nordic AB, 0702-53 95 09, unn.granfelt@gunnebo.com

Säkerhetskoncernen Gunnebo erbjuder effektiva och innovative säkerhetslösningar till kunder runt om i världen. 5700 anställda i 30 länder i Europa, Asien, Afrika, Australien och Nordamerika med omsättning överstigande €650m. Gunnebo fokusområden är Banksäkerhet & Kontanthantering, Värdeförvaring, Entrésäkerhet och Service.

Vi gör din värld säkrare.

[1] SCL: Safe Cash Logistics

[2] Infärgningsskydd: Sedlar förstörs av typgodkänt bläck vid inbrottsförsök av enhet