Gunnebo säkrar Kalmar Hamn

Gunnebo Perimeter Protection har tillsammans med Kalmar Hamn genomfört en uppgradering av Hamnens områdesskydd i enlighet med Lagstiftning gällande Hamn och Sjöfartsskydd. Gunnebo har under våren installerat områdesskydd och inpasseringslösningar för en ökad säkerhet och effektiva fordonsflöden.

Kalmar Hamn är en bulk- och oljehamn med stora flöden av in- och utpasserande fordon. Lagstiftningen gällande utökad hamnsäkerhet trädde i kraft 2004. Gunnebo har installerat tillträdeskontroll-lösningen LPR (License Plate Recognition) för nummerplåtsavläsning, två snabbgrindar av typen QFG (Quick Folding Gate), 300 meter 2400 mm högt stängsel i hamnens färger samt slag- och gånggrindar.

-Gunnebos effektiva lösning för genomfartstrafik avgjorde valet av leverantör . Nummerplåtsavläsning, License Plate Recognition (LPR) i kombination med snabbgrinden Quick Folding Gate (QFG) tillät det intensiva trafikflöde som är vår verklighet, helt utan bemannad inpassering och utan att göra avkall på säkerheten. Samarbetet med Gunnebo har fungerat mycket väl, hela vägen från rådgivning gällande val av lösning till monteringen, säger Jonas Petersson, Produktionschef/Hamningenjör Kalmar Hamn.

-Kalmar Hamn är först i Sverige med Gunnebos nummerplåtsavläsning LPR. I kombination med snabbgrinden QFG skapas ett effektivt och säkert flöde av fordon utan köbildning. Samarbetet med Kalmar Hamn har fungerat väldigt bra. Vi har haft en bra dialog gällande vilka lösningar som passar just deras verksamhet, säger Conny Enbom, regionansvarig Gunnebo Perimeter Protection.

För ytterligare information, kontakta:

Conny Enbom, Regionchef Gunnebo Perimeter Protection/Gunnebo Nordic AB, conny.enbom@gunnebo.com, +46 706 87 57 80

Anders Wikström, Sales Director Gunnebo Perimeter Protection/Gunnebo Nordic AB,
+46 761 16 48 03

Unn Granfelt, Chef Marknadskommunikation, Gunnebo Nordic AB, unn.granfelt@gunnebo.com,
+46 70 253 95 09

Säkerhetskoncernen Gunnebo erbjuder effektiva och innovative säkerhetslösningar till kunder runt om i världen. 5700 anställda i 30 länder i Europa, Asien, Afrika, Australien och Nordamerika med omsättning överstigande €650m. Gunnebo fokusområden är Banksäkerhet & Kontanthantering, Värdeförvaring, Entrésäkerhet och Service.

Vi gör din värld säkrare.