Gunnebo uppgraderar skalskyddet hos Preems raffinaderier

Preems raffinaderier i Göteborg och Lysekil har nyligen uppgraderat områdets skalskydd med ett flertal säkerhetslösningar från Gunnebo Nordic.

Sedan strängare krav gällande säkerhet för hamnar infördes under 2004 genom ISPS-koden*, har Preem successivt uppgraderat säkerheten vid sina raffinaderier på västkusten.  Raffinaderiernas dubbla tillhörighet till både hamn och processindustri sätter specifika krav då brister i säkerhet och eventuella intrång kan få extremt negativa konsekvenser för människor och miljö.

Gunnebos säkerhetslösningar består bland annat av ett 10 kilometer långt industristängsel med elstängsellarm, rotationsgrindar samt snabba vikgrindar (Quick Folding Gate) för säkerhet vid fordonsentréerna. Elstängslet ger eventuella inkräktare en avskräckande stöt samtidigt som säkerhetspersonal aviseras om var intrångsförsöket har ägt rum. Dessutom verifierar övervakningskameror händelseförloppet med bildmaterial. Specialanpassade lösningar runt entréer och huvudgrindar för att förenkla tillträde av driftspersonal samt ytterligare stärka säkerheten.

”Vi har genomfört en rigorös säkerhets- och sårbarhetsanalys som vi har baserat våra säkerhetsinvesteringar på. Hög säkerhet i kombination med effektiva flöden av individer och fordon är en utmaning och Gunnebo har uppvisat stor flexibilitet som säkerhetsleverantör”, säger Kristian Fred, Chief Security Officer på PreemRaff.

”Processindustrins säkerhetsbehov innebär starka skalskydd över större ytor i kombination med stora flöden av folk och fordon. Våra säkerhetslösningar i kombination med Preems säkerhetsanalyser har utmynnat i ett skalskydd i enlighet med ISPS”, säger Anders Wikström, Chef Områdesskydd, Gunnebo Nordic.

”Industristängslet är dessutom lokalt producerat, något Gunnebo snart är ensam om. Detta innebär kortare transportvägar och därmed mindre miljöpåverkan. Säkerhet, kvalitet och miljö kan verkligen gå hand i hand”, avslutar Anders.

Anders Wikström, Chef Områdesskydd, Gunnebo Nordic AB, Mobil:.0761-16 48 03
Jörgen Svensson Distriktschef Väst, Gunnebo Nordic AB, Mobil: 0705-28 42 88

www.gunnebo.se

Säkerhetskoncernen Gunnebo är en professionell leverantör av säkerhetsprodukter och lösningar. Med hundratals år av erfarenhet har vi expertkunskap inom säker förvaring, områdesskydd, tillträdeskontroll och kontanthantering.
Gunnebos lösningar skyddar människor, byggnader och egendom. Koncernen har 5 900 anställda i 28 länder i Europa, Asien, Afrika, Australien och Nordamerika och omsätter 6 800 miljoner kronor.
Gunnebo – Vi gör din värld säkrare.