Swedavia och Gunnebo effektiviserar passagerarflöden tillsammans

Varje år reser 35 miljoner passagerare till eller från någon av Swedavias tio flygplatser runt om i Sverige. Swedavia arbetar med en genomgripande satsning för att ta fram effektiva och smidiga flöden på flygplatserna. Under de kommande åren kommer Swedavia bland annat att satsa på automatiserad identitetskontroll i samband med säkerhetskontrollen, samt vid ombordstigning till flygplanet. Detta bidrar bl.a. till att markpersonalen blir tillgänglig för att svara på frågor och hjälpa passagerare med speciella behov i större utsträckning än tidigare.

”Vi jobbar ständigt med att förbättra upplevelsen våra passagerare”, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia. ”

Gunnebo är en välkänd leverantör av olika typer av säkerhetslösningar, bland annat inom tillträdeskontroll till flygplatser världen över. I samarbetet med Swedavia kommer Gunnebo att leverera och installera slussar som gör det möjligt att automatisera kontrollen av boardingkort vid såväl säkerhetskontrollen som vid ombordstigning på flygplanet. Fullt utnyttjat är ramavtalet värt minst 30 Mkr.

”Det nya säkerhetsystemet är anpassat för att klara stora flöden av människor, samtidigt som det är driftsäkert. Detta var viktiga parametrar för oss när vi valde leverantör”, säger Michael Persson Gripkow.

”Gunnebo är idag leverantör av lösningar som ökar säkerheten och förbättrar flödet av passagerare till flygplatser på många håll i världen”, säger Morten Henriksen, VD på Gunnebo Nordic AB. ”Vi ser fram emot att få vara en partner till Swedavia i arbetet med och utforma framtidens flygplatser för Sverige”.

Följande lösningar kommer Gunnebo att leverera till Swedavia:

PreSec:
PreSec är automatiska slussar placerade innan säkerhetskontrollen och som läser av informationen på passagerarnas boardingkort, från utskrifter eller mobila enheter, och verifierar passage till säkerhetszonen.

BoardSec:
BoardSec är automatiska slussar speciellt utvecklade för att kontrollera passagerarnas boardingkort innan ombordstigning på flygplanet. Biometriteknik säkerställer att passagerarnas identitet verifieras och matchar boardingkorten.

För mer information, vänligen kontakta:
Morten Henriksen, VD Gunnebo Nordic AB, tel: +47 91 55 69 29 eller e-post:
morten.henriksen@gunnebo.com
Frank Engqvist, Key account manager Gunnebo Nordic AB, tel 010-209 51 23 eller e-post: frank.engqvist@gunnebo.com
Swedavia Pressavdelning, tel: 010-10 90 10
Åsa Tjörngren, Marknadschef Gunnebo Nordic AB, Tel: 010-209 52 08 eller e-post:
asa.tjorngren@gunnebo.com

Gunnebo Nordic AB ingår i säkerhetskoncernen Gunnebo och representerar den svenska marknaden med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Gunnebo är en ledande leverantör av säkerhetsprodukter, tjänster och lösningar inom kontanthantering, värdeskåp och valv, entrésäkerhet och elektronisk säkerhet till banker, detaljhandel, värdetransportföretag, kollektivtrafik, offentliga- och kommersiella fastigheter samt industri- och högriskanläggningar.

Gunnebo – vi gör din värld säkrare.
www.gunnebo.se

Citat

Det nya säkerhetsystemet är anpassat för att klara stora flöden av människor, samtidigt som det är driftsäkert. Detta var viktiga parametrar för oss när vi valde leverantör.
Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia