GXG Markets öppnar börs i London

Report this content

GXG Markets ("GXG"), den danska reglerade marknaden för små och medelstora företag, startar börsverksamhet i Storbritannien.

GXG ska erbjuda små och medelstora brittiska företag mer attraktiva villkor för en börsnotering än vad de har tillgång till idag.

Den brittiska verksamheten kommer etableras genom ett lokalt samarbete med det börs-noterade finanshuset Merchant House Group. GXG avser att använda samma modell med lokala partners för fortsatt expansion i Europa. Det är genom sin status som en reglerad marknad som GXG kan bedriva verksamhet i Storbritannien. Enligt MiFIDs regelverk kan företag med godkännanden eller licenser i ett EU-land, verka med stöd av dessa i ett annat EU-land.

Målgruppen för GXG är företag med ett börsvärde på 5-50 miljoner euro. Flera av de stora nordiska finansiella företagen är medlemmar på GXG Markets, bl.a. Danske Bank, Handelsbanken och SEB.

Genom etableringen i London, den europeiska kapitalmarknadens centrum, räknar GXG Markets även med att kunna attrahera kapital från brittiska privata investerare och institutioner till bolag på andra listor hos GXG Markets.

"Vi siktar framgent på att expandera till andra marknader för att skapa en paneuropeisk marknadsplats för små och medelstora företag och alternativa investeringar, där London är första stort steg ", säger Mikael Rosenberg, VD i GXG Group.

"Vi ska ge brittiska små och medelstora företag ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till de traditionella brittiska börserna", säger Carl Johan Högbom ordförande i GXG Markets.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Rosenberg, VD GXG Global Exchange Group, tel +46 733 99 70 50

Carl Johan Högbom, ordförande GXG Markets, tel +46 73 330 92 30

Om GXG Markets

GXG Markets startades 1998 som Dansk AMP och blev det första företaget att godkännas av den danska finansinspektionen för att bedriva handel på en reglerad marknad. Målet är att vara en marknadsplats för små och medelstora företag med främst privata investerare. Hösten 2010 förvärvade svenska GXG Global Exchange Group AB företaget och döpte om det till GXG Markets. Därefter har GXG Markets infört elektronisk handel på marknaden genom GXG Groups handelsplattform Tellus. GXG Markets har ett nära samarbete med Dansk OTC, den danska OTC-marknaden som grundades 1987.

Taggar: