Gylling Optima Batteries-ökad nettoomsättning med 25-30 % inom 1 år

OPTIMA BATTERIES I LÅNGSIKTIGT AVTAL MED GNB TECHNOLOGIES NETTOOMSÄTTNINGEN ÖKAR MED 25-30 % INOM 1 ÅR Optima Batteries har för den viktiga USA marknaden träffat ett långsiktigt avtal med GNB Technologies Inc, en av världens största batteritillverkare. Avtalet är både ett distribution- och teknologiutvecklingsavtal och löper på 5 år. Detta slutliga avtal tillförsäkrar Optima väsentliga försäljningsvolymer inom retailsegmentet i USA. Detta segment är en helt ny distributionskanal för Optima. Retailsegmentet, som i USA omsätter 35 millioner batterier årligen, varav GNB har en väsentlig marknadsandel, omfattar rikstäckande biltillbehörskedjor, stora varuhus etc. GNB besitter unika kunskaper inom bly/syrateknologin, från blyframställning via batteriproduktion till batteriåtervinning. Dessutom äger bolaget via egen forskning flera patent inom bly/syrateknologin vilka nu kan komma Optima tillgodo genom gemensam produktutveckling. GNB kommer genom detta avtal att sälja ett nytt mindre Optima batteri, Red Top 925, under sitt eget i USA, starka varumärke " Champion® ", med exklusivitet i retailsegmentet, men även genom deras traditionella distributionsnät. Detta batteri har tagits fram av Optima för att möta en växande efterfrågan på mindre batterier med höga prestanda för bilmarknaden i USA. Optima beräknar att nettoomsättningen, genom detta avtal, skall öka med 25- 30%, eller c:a 10 M USD under det första avtalsåret för att sedan successivt fortsätta att öka. Avtalet är en följd av den stora acceptans som Optimas SpiralCellTechnology® nu erhållit på marknaden för bly/syra batterier och den positionering som nu sker bland de ledande aktörerna på batterimarknaden. GNB Technologies är ett helägt dotterbolag till Pacific Dunlop Ltd of Australia. Moderbolaget är noterat på Nasdaq (PDLPY) i USA. Ytterligare information om GNB kan hämtas från bolagets hemsida (www.gnb.com) Mer information lämnas av bolagsjurist Lars Burström, Gylling Optima Batteries AB telefonnummer 08-622 32 52 eller 070-420 11 86. E-mail: l.burstrom@optimabatteries.se Optimas hemsida: http://www.optimabatteries.se ® Champion is a registred trademark of Federal-Mogul Corporation ® Optima Batteries and Optima SpiralCell Technology® are registred trademarks owned by Gylling Optima Batteries AB ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/04/19991004BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/04/19991004BIT00410/bit0002.pdf