Optima Batteries, avtal med BT Prime Movers

Report this content

Optima Batteries har träffat leverans avtal med en av USA:s ledande tillverkare av industriella lagertruckar, BT Prime-Mover, Iowa. Ordern som omfattar Optimas nya batteri & laddar paket, Spiralpack , värderas till ca $ 1 Million USD per år. Optima Batteries och BT Prime-Mover, Iowa, har träffat en överenskommelse om leveranser av Optimas nya batteri pack till en av deras produktlinjer inom klassen lätta lagertruckar. Leveranser är planerade att starta under andra kvartalet detta år. "Denna överenskommelse ser jag som ett första steg i en gemensam process som gynnar båda företagen säger Bengt Hagander, VD på Gylling Optima Batteries AB. " För Optima rör det sig om ytterligare framgång för vårt batteri / laddar paket samt genombrott på en ny marknad och för BT Prime Mover stärker det framför allt deras ledande position på den amerikanska marknaden då det gäller produktutveckling" avslutar Hagander. Leveransavtalet beräknas ha ett ordervärde på ca U$ 1 Miljon USD under första året. BT Prime-Mover är marknadsledare med över 40% av försäljningen på den Nordamerikanska marknaden för lätta lagertruckar där det årligen säljs ca 20 000 batteripaket. Ett batteripaket motsvarar här ett flertal individuella batterier samt laddare. "BT Prime-Mover har en snabb tillväxt takt på den Nord Amerikanska marknaden och ett mycket gott kvalitetsrykte och vi passar därför bra som partner med vår nya produkt, Optima SpiralPack , som kombinerar vår nya laddarlinje med flertalet av våra produkter baserade på Optimas SpiralCellsteknologi" säger Bill Whitacre, försäljningsdirektör vid Optima Batteries Inc, Aurora, Colorado. Bakgrundsfakta BT Prime Mover Inc, Muscatine, Iowa, utvecklar och tillverkar truckar för den Nord Amerikanska marknaden i första hand. Bolaget ingår I BT Industries AB (publ) som totalt har över 7 000 anställda och tillverkning i sex fabriker i Sverige, USA och Canada. Under 1999 översteg försäljningen $1 Miljard USD och BT Industries AB sålde totalt i gruppen 50 000 lagertruckar i ett 60 tal länder. Mer information lämnas av bolagsjurist Lars Burström, Gylling Optima Batteries AB, telefonnummer 08-622 32 52 eller 070-420 11 86. E-mail: l.burstrom@optimabatteries.se Optimas hemsida: http://www.optimabatteries.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00080/bit0002.pdf