Rapport Januari - Juni 2000

Rapport Januari - Juni 2000 *Förhandlingar är nu inne i ett slutskede med ett internationellt batteriföretag som blivande partner. *Nettoomsättningen ökade med 9 procent till 166 (152) MSEK. *Rörelseresultatet ökade till 8.3 (7.2) MSEK. *Resultat efter finansiella poster och skatt 3.5 (3.4) MSEK. *Försäljningen i Europa har påverkats negativt av den fortsatt höga US $. *Försäljningen första halvåret ökade med 16 procent i Nordamerika jämfört med samma period föregående år. GYLLING OPTIMA BATTERIES AB ( publ ) RAPPORT JANUARI-JUNI 2 000 Marknad och försäljning Försäljningen har under andra kvartalet ökat med 10 procent gentemot samma period förra året vilket efter ett svagt första kvartal ger en total ökning för halvåret med 4 procent. Trots en fortsatt svag försäljnings- period för batteriindustrin i USA under Q2, har Optima dock lyckats öka volymen med 24 procent gentemot samma period förra året. Ökningen har varit inom Optimas alla huvudsegment. Distributions- och utvecklingsavtalet med GNB som påbörjades under Q1, för att generera en väsentlig volymstillväxt, har påverkats negativt av att världens största batteritillverkare Exide, förvärvat GNB tidigare i år. Försäljningen i Europa, alltjämt starkt pressad av dcn höga dollarkursen, har kunnat återhämta sig under den senare delen av perioden. Volymen ligger dock fortfarande 22 procent under motsvarande period föregående år. Utvecklingen i regionen är splittrad, bl a har Frankrike visat en god volymstillväxt. Omorganisationen av de europeiska distributörerna fortsätter, för att skapa effektivare distributionskanaler. Även Asien har visat en positiv tendens och ökat försäljnings-volymen med 13 procent under perioden. Sammantaget under första halvåret 2000 såldes 258 000 batterier mot 248 000 batterier under 1999. Produktion Rationaliseringar och fortsatt kapacitetsutbyggnad samt igång- körning av nya batterimodeller har belastat resultatet med väsentliga engångskostnader. Forskning och utveckling Utvecklingen av Optimas 36 voltsbatterier fortsätter som planerat. Prototyper har leverats för tester i större skala till Europeiska biltillverkare. Optimas nya Spiralpack för industritruckar har nu erhållit sin 2:a stororder. Resultat Optimakoncernens resultat efter finansiella poster och skatt uppgick till 3.5 ( 3.4 )MSEK. Finansiell ställning Koncernens likvida medel uppgick 30 juni till 2.6 (3.4) MSEK. Outnyttjade checkkrediter uppgick till 17.3 (17.2) MSEK. Koncernens investeringar uppgick under perioden till 14.5 (6.2 ) MSEK. Soliditeten uppgick till 32.6 (32.1) procent medan skuldsättningsgraden var 1.61 (1.65) ggr. Omsättning Nettoomsättningen ökade med 9 procent till 166 (152) MSEK. Bedömning av framtiden Trots besvärande omvärldsfaktorer har Optima kunnat hålla vinstnivån och bygga ut marknadsandelar i Nordamerika och Asien. Optimas Spiralcellsteknologi är nu etablerad som en hög- prestandateknologi för bly/syra batterier inom nuvarande batterisegment och det kommande 36 volts segmentet. Batteribranschen är nu inne i en omstruktureringsfas och nya samarbeten och allianser diskuteras bland batterimarknadens aktörer världen över. Ett internationellt batteriföretag har nu visat stort intresse att förvärva en minoritetspost i Gylling Optima Batteries AB. Slutförhandlingar pågår, varför idag börshandeln i aktien har stoppats. Styrelsen ser positivt på affärens möjligheter. Ny information kommer att lämnas tisdagen den 29 augusti. Kommande informationstillfällen * Delårsrapport jan-sept, 22 november 2000 * Bokslutskommuniké 2000, 22 februari 2001 Danderyd 2000-08-24 Bengt Hagander Verkställande direktör och koncernchef Frågor med anledning av denna rapport besvaras av VD Bengt Hagander, VvD Pär M Ericson eller bolagsjurist Lars Burström. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/24/20000824BIT01100/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/24/20000824BIT01100/bit0002.pdf Hela rapporten