Italienskt lyxhotell ökar servicen med svensk uppstickare

Report this content

Uppfyllda drömmar när ung hotelldirektör gör succé i alperna. Svenske Maximus driver lyxhotell i norra Italien med målet att bli gästernas drömdestination året om.

För 8 år sedan påbörjade svenska entreprenörsfamiljen Wallin sitt praktbygge i alpbyn Carona. Drömmen om ett lyxigt boutique-hotell var för stark för att blunda för. Nu gasar familjen och öppnar spa.

Bland toppar, dalar och liftar smyger det nyrenoverade och sofistikerade hotellet fram som en bubblande raket och favorit. Inte bara för företag och privatpersoner i Sverige och Norden utan också för lokalbefolkningen och sportiga gäster världen över.

Efter många år med byråkrati, byggande och renovering öppnade Villa Carona sitt hotell norr om Bergamo 2023, och succén har inte fått vänta på sig.

Den 19 rum lilla hotellet har fått genomgående bästa betyg och recensioner, men nu vill den 23 åriga hotelldirektören Maximus Wallin leverera än högre service.

-Vi gör allt för våra gäster och tänker alltid att vi ska få dem att säga wow om upplevelsen.

Året runt-destination
Alperna erbjuder något för alla året om. På Villa Carona ser man ett stort intresse för vandring och skidåkning och då gärna i kombination med lokal mat, hälsa och njutning.

-Våra gäster är sportiga. De älskar att öka pulsen berättar Maximus och lägger till: ibland är vädret mot oss. Det kan vara snöstorm eller regn som gör att hotellets gäster väljer att inte lämna hotellet en dag. Då är det viktigt att erbjuda gym och njutning såsom spa och behandlingar.

Den rekordunge hotelldirektören berättar att gymet är välbesökt året om. Många går dit innan massage. Och efter öppning av spa:et tror man att gymmet kommer att nyttjas än mer.

Familjen Wallin vill visa upp Italien från sin bästa sida. Servicen och värdskapet ska vara oförglömlig och sömnen magisk. I kombination med oslagbar natur blir hög gästnöjdhet mer eller mindre en självklarhet berättar Maximus.

- Italien har en speciell plats i våra hjärtan, och särskilt vår lilla by Carona som vi besökte första gången 2014 berättar hotelldirektören som redan vid 15 års ålder började arbeta i familjens byggbolag.

Han var delaktig i den 3 år långa renoveringen och såg drömmen bli verklighet.
-När jag fick frågan om jag ville bli direktör för hotellet var det självklart att säga ja. Jag älskar utmaningar och har kanske en annan syn på värd- och direktörskap då jag är helt ny i rollen berättar Maximus och fortsätter; När man driver vårt boutique-hotell är det lite som att vara en butler. Jag gör allt för våra gäster. Inget är omöjligt-mentalitet har jag sedan barnsben.

Inom några veckor öppnas hotellets stora spa och sedan nyöppningen 2022 erbjuds gym och relax. Nu väljer hotellet att ta nästa steg i upplevelsen. Villa Carona kommer erbjuda Gympak till alla gäster.

-På alla våra rum kommer vi att ha Gympaks yogamattor och redskap för massage och återhämtning, och självfallet ska vi erbjuda gäster gympapåsen säger Maximus.

Ankommande gäster från och med maj månad kommer inte längre behöva packa med träningskläder. Den servicen erbjuder Villa Carona. Man kommer kunna hyra träningskläder direkt via receptionen eller förboka, men gäster ska också kunna köpa sig sitt eget paket. Kläderna kan nyttjas på gymet eller så har man dem på sin vandring eller löptur på en av de många leder som finns.

- Vi såg Gympak och tänkte wow direkt. Detta går hand i hand med vår ambition. Vi vill bidra till folkhälsa och leverera oförglömlig upplevelse och service, och underlätta för gäster avslutar Maximus stolt.

Maximus Wallin, Hotelldirektör Villa Carona, maximus.wallin@hotelvillacarona.com
Jone Sølvik, CEO Gympak, jone.solvik@gympak.com,+46706-112100.

Gympak är ett innovativt företag från Sverige som verkar inom hälsa, träning och klädes-branschen. Målsättningen är att förändra och förbättra hotell- och träningsupplevelser världen om.