• Gyros/

Gyros AB expanderar sitt huvudkontor för att möta det växande marknadsintresset

Gyros AB expanderar sitt huvudkontor för att möta det växande marknadsintresset Gyros AB meddelar idag att företaget färdigställt nya speciellt utformade laboratorier för produktion, applikationsutveckling och demonstrationer. Därmed fördubblas lokalytan vid företagets huvudkontor i Uppsala Science Park Expansionen av anläggningen är en viktig satsning för att kunna hantera Gyros AB:s snabba utveckling. Intresset för företagets unika teknologiplattform från stora läkemedelsföretag i Europa och USA ökar hela tiden och diskussioner om samarbeten kring olika kundanpassade lösningar pågår redan. - Med alla verksamheter samlade uppnår vi en god kommunikation hela vägen från FoU via tillverkning och underlättar ett snabbt utbyte av kunskap som gör det möjligt att korta tiden till marknaden för varje ny applikation för våra CD-mikrolaboratorier, säger Per Sjöberg, vice vd, marknadsföring och försäljning. De nya laboratorielokalerna för utveckling och demonstrationer gör att vi kan arbeta nära våra kunder när vi miniatyriserar och integrerar deras applikationer och gör det möjligt för dem att testa sina prover i våra system. - Egen tillverkning är ett viktigt steg i vår kommersialiseringsprocess, förklarar Nils Kristensen, vice vd och produktionschef. Varje CD- mikrolaboratorium designas och anpassas för en specifik applikation innan tillverkningen startar i vår produktionsanläggning. En välutvecklad enhet för CD-produktion är väsentlig för att vi ska kunna leverera till våra industriella kunder med den tillförlitlighet och kvalitet de kräver av standard- eller specialanpassade produkter. Gyros teknologiplattform gör det möjligt att miniatyrisera och integrera många olika laboratorieprocesser, men företaget kommer att inrikta sin första kommersiellt tillgängliga produkt mot proteomics-området inom läkemedelsforskning. Produkten beräknas lanseras i början av 2002. Om Gyros AB Gyros AB erbjuder företag inom läkemedel, bioteknik och diagnostik en unik, patentskyddad teknologiplattform som innebär att såväl rutinmässiga som icke rutinmässiga laboratorieprocesser kan miniatyriseras och integreras på kundanpassade CD-skivor. I dessa engångsmikrolaboratorier kan hundratals prover utföras parallellt. Denna nya teknik ger betydande vinster i fråga om effektivitet, lönsamhet och informationsinnehåll. Möjligheten att integrera flera olika laboratoriesteg på en enda CD-skiva gör att traditionella arbetsmetoder kan omvärderas och förnyas. Företaget grundades 2000 och har sitt huvudkontor i Uppsala Science Park. För ytterligare information, besök www.gyros.com eller kontakta Maris Hartmanis, vd och koncernchef, Gyros AB Tel: 018 566 330 Mobil: 070 562 8617 E-mail: maris.hartmanis@gyrosmicro.com Per Sjöberg, vice vd, marknadsföring och försäljning, Gyros AB Tel: 018 566 318 Mobil: 070 5444799 E-mail: per.sjoberg@gyrosmicro.com Mediainformation (bransch): Sue Cresswell, Marknadskommunikation Tel: +46 (0)8 54472620 Mobil: +46 (0)705 519520 E-post: sue.cresswell@gyrosmicro.com Detta pressmeddelande kan innehålla yttranden om framtiden. Uppgifter som ej är av rent historisk karaktär skall därför enbart betraktas som uttryck för Gyros planer och antaganden. Gyros lämnar inga garantier för att sådana framåtblickande yttranden kan komma att infrias. För mer information vänligen kontakta Gyros AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020124BIT00510/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020124BIT00510/bit0002.pdf