Gyros AB licensierar patenterad teknologi till Cellectricon AB

Report this content

Gyros AB licensierar patenterad teknologi till Cellectricon AB Gyros AB meddelar idag att det har träffats ett licensavtal med Cellectricon AB rörande ett av Gyros patent med tillämpningar på de viktigaste bioteknikmarknaderna i världen. - Detta är det andra i en rad av licensavtal som vi förhandlar med olika företag om, säger Maris Hartmanis, vd och koncernchef för Gyros AB. Det aktuella patentet är mycket brett och täcker en typ av mikroflödessystem som är baserade på elastomerer. -Gyros patent täcker processer som har använts i utvecklingen av vår Dynaflow(TM) plattform, vår första produktlinje, tillägger Cellectricons vd Jakob Lindberg. Dynaflow(TM) Microchip är ett banbrytande och högpresterande verktyg som ger produktivitetsförbättringar inom drug discovery-processen och som redan används av stora läkemedelsbolag. Tillsammans med Cellectricons egen omfattande patentportfölj kommer Gyros-patentet att ge oss unika möjligheter att utveckla funktionella cellbaserade plattformar för läkemedelsföretag. Gyros och Cellectricon är exempel på den unika svenska expertisen inom utveckling och tillämpning av mikroflödesbaserade teknologier. - Licensavtal av den här typen stärker bägge parter och säkerställer att nya tillämpningar har goda möjligheter att nå drug discovery-marknaden, tilläger Maris Hartmanis. Gyros tillkännagav nyligen att man ingått ett liknande licensavtal med Fluidigm Corporation, ett amerikanskt mikroflödesteknologibolag baserat i Kalifornien. Om Gyros AB Gyros miniatyriserar och integrerar laboratorieapplikationer, vilket gör det möjligt för forskare att generera mer information ur mindre mängd prov och att förbättra laboratoriets resultat. Med hjälp av vår patenterade teknologiplattform ökar vi produktiviteten genom att integrera många steg i en konventionell applikation till en enda metod i nanoliter-skala. Optimala förhållanden skapas för varje applikation. Ett Gyrolab mikrolaboratorium, i form av en CD-skiva, kan behandla hundratals prover parallellt, under kontroll av en Gyrolab Workstation. Vi arbetar för att utnyttja den fulla potentialen hos vår teknologiplattform inom läkemedelsforskning och diagnostik. De första produkterna är inriktade mot det snabbt växande protemikområdet. Gyros har över 90 anställda som arbetar vid huvudkontoret i Uppsala Science Park och vid de regionala säljkontoren i USA och Europa. Förytterligare information, besök www.gyros.com eller kontakta Maris Hartmanis, vd och koncernchef, Gyros AB Tel: 018 566 330 Mobil: 070 562 8617 E-post: maris.hartmanis@gyros.com Per Sjöberg, vice vd marknadsföring och försäljning, Gyros AB Tel: 018 566 318 Mobil: 070 544 4799 E-post: per.sjoberg@gyros.com Sue Cresswell, Marknadskommunikation Tel: 08 544 726 20 Mobil: 070 551 9520 E-post: sue.cresswell@gyros.com Om Cellectricon AB Cellectricon är ett svenskt bioteknikföretag som utvecklar mikrofabricerade cellbaserad verktyg för läkemedels- och bioteknikindustrin. Cellectricon arbetar i gränsytan mellan mikroteknologi och biologi och uppfinner produkter som möjliggör produktivitets-förbättringar framför allt inom drug discovery-processen. Företaget bildades år 2001 med en omfattande och gedigen patentportfölj inom olika områden som grund, bland annat inom elektrofysiologi, patch- clamp, mikroflödesteknologi, mikrofabrikation och electroporation. Den första generationen produkter, Dynaflow(TM), är inriktad på chip- baserade plattformar för applikationer inom drug screening. Dynaflow(TM)- teknologin bygger på ett banbrytande mikroflödessystem som ger ökad kapacitet vid screening av läkmedelssubstanser riktade motjonkanaler. Cellectricon ägs för närvarande av Investor Growth Capital, Innovationskapital och Karolinska Investment Fund tillsammans med anställda och såddfinansiärer. Förytterligare information, besök www.cellectricon.se eller kontakta Jakob Lindberg, vd Tel: 031-760 35 02 Mobil: 070-569 54 71 e-mail: jakob.lindberg@cellectricon.se Owe Orwar, CSO Tel: 031-760 35 07 Mobil: 070-299 29 89 e-mail: orwar@phc.chalmers.se Gyros, Gyrolab och Gyros logotyp är registrerade varumärken tillhörande Gyros AB. Cellectricon och Dynaflow är registrerade varumärken tillhörande Cellectricon AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030411BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030411BIT00820/wkr0002.pdf