Gyros AB utökar sin stora finansiering ytterligare

Gyros AB utökar sin stora finansiering ytterligare Det svenska bioteknikföretaget Gyros AB meddelar idag att Schroder Ventures Life Sciences har sällat sig till tidigare stora investerare och bidragit med ytterligare 61 MSEK till företagets stora finansiering. Totalt har denna finansieringsomgång inbringat 370 MSEK i nytt kapital. - Vi lyckades genomföra en av de största kapitalanskaffningarna inom bioteknikbranschen i Europa under 2001, förklarar Gyros vd och koncernchef Maris Hartmanis. Vi lämnade också dörren öppen för Schroder Ventures Life Sciences för att kunna vara med vid en något senare tidpunkt. Vi är mycket glada att de nu visar så stort förtroende för möjligheterna med vår patenterade teknikplattform. Schroder Ventures Life Sciences arbetar genom tre privata kapitalfonder och en offentlig stiftelse. Tillsammans har dessa åtaganden överstigande 700 MUSD och är inriktade på att bidra till finansiering av företag verksamma inom life science-området världen över. Graham Boulnois, en av medlemmarna i SVLS team i London, kommenterar: - Vi har redan från ett tidigt stadium noga följt Gyros utveckling och vi är övertygade om att denna unika teknologiplattform har stora möjligheter, då den kan användas för ett vitt spektrum av applikationer inom läkemedels- och bioteknikbranschen och kan ge förbättrad produktivitet samt generera data som tillför ett mervärde. Gyros ledning har en gedigen erfarenhet och har bevisat att man konsekvent uppnår sina milstolpar. Gyros presenterade nyligen sina första produkter baserade på företagets teknologiplattform, Gyrolabtm MALDI SP1 och Gyrolab Workstation. Dessa kommer under de närmaste månaderna att demonstreras i samband med ett antal stora konferenser och seminarier i USA och Europa. Företaget har redan presenterat resultat från en rad olika utvecklingsprojekt vid vetenskapliga möten runt om i världen och intresset för fördelarna med att miniatyrisera och integrera laboratorieapplikationer är stort. Om Gyros AB Gyros miniatyriserar och integrerar laboratorieapplikationer, vilket gör det möjligt för forskare att generera mer information från mindre mängd prov och att förbättra effektiviteten. Med hjälp av vår patenterade teknologiplattform ökar vi produktiviteten genom att integrera ett antal steg i en konventionell applikation till en metod i nanoliter-skala. Vi skapar optimala miljöer för varje enskild applikation. Ett Gyrolab mikrolaboratorium, i form av en CD-skiva, kan hantera hundratals prover parallellt, med hjälp av en Gyrolab Workstation. Vi arbetar för att utnyttja den fulla potentialen hos vår teknologiplattform inom läkemedelsforskning och diagnostik. De första produkterna är inriktade mot det snabbt växande proteomikområdet. Gyros har över 90 anställda som arbetar vid huvudkontoret i Uppsala Science Park och vid de regionala säljkontoren i USA och Europa. Förytterligare information, besök www.gyros.com eller kontakta Maris Hartmanis, vd och koncernchef, Gyros AB Tel: 018 566 330 Mobil: 070 562 8617 E-post: maris.hartmanis@gyros.com Per Sjöberg, vice vd marknadsföring och försäljning, Gyros AB Tel: 018 566 318 Mobil: 070 544 4799 E-post: per.sjoberg@gyros.com Sue Cresswell, Marknadskommunikation Tel: 08 54472620 Mobil: 070 551 9520 E-post: sue.cresswell@gyros.com Om Schroder Ventures Life Sciences (SVLS) Schroder Ventures har investerat inom life science-sektorn sedan 1981. SVLS är företagets speciella life science-gren, som bildades 1994. SVLS är en globalt ledande investerare inom life science-området, med en investeringsportfölj omfattande mer än 700 MUSD och investeringar i över 100 life science-bolag runt om i världen. SVLS har 23 anställda baserade i London, Boston och San Francisco, med omfattande strategisk, operativ, vetenskaplig och klinisk erfarenhet. SVLS har dessutom tillgång till en bred bas av rådgivande nätverk inom vetenskap, medicin och företagsbildning. För mer information, besök www.svlifesciences.com eller kontakta: Graham Boulnois Tel: +44 20 7421 7070 Fax: +44 20 7421 7077 e-mail: graham.boulnois@svlifesciences.com Gyros, Gyrolab och Gyros logotyp är registrerade varumärken tillhörande Gyros AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/11/20020410BIT01160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/11/20020410BIT01160/wkr0002.pdf