Eddy Anemian – vinnare av H&M Design Award 2014

Vinnaren av H&M Design Award 2014 är Eddy Anemian, som studerar vid La Cambre i Bryssel. Hans kollektion visades idag på Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm. Utöver visningen tilldelas Eddy en prissumma på 50 000 euro och får dessutom chansen att sälja delar av sin kollektion i utvalda H&M-butiker och online i höst.

Den internationella jury som utsett årets vinnare består av modedesignern Erdem, skådespelaren Michelle Dockery, stilexperten Michelle Harper, brittiska Vogues moderedaktör Serena Hood, italienska Vogues moderedaktör Sara Maino, H&M:s kreativa designchef Ann-Sofie Johansson och H&M:s kreativa rådgivare Margareta van den Bosch.

Alla jurymedlemmarna blev förälskade i Eddys kollektion. Vi fastnade både för den romantiska looken och den fantastiska hantverksskickligheten. Han är en värdig vinnare och en otrolig talang, säger H&M:s kreativa designchef Ann-Sofie Johansson.

Eddys arbete är så vackert. Han har använt spännande textila tekniker och skapat eleganta silhuetter. Framtiden ser ljus ut för honom och jag är nyfiken på vad han kommer att hitta på härnäst, säger modedesignern Erdem.

Eddy Anemian är 24 år och kommer från Saint Chamond i Frankrike. Eddy vann H&M Design Award 2014 med kollektionen ”They Can Cut All The Flowers, They Cannot Keep Spring From Coming” som är inspirerad av Tilda Swintons roll i filmen ”I Am Love” och den franske konstnären Ingres. Kollektionen består av blommiga plagg med mjukt och ledigt fall som kontrasteras av en silhuett med skarpa volymer av vattenavvisande tyg med marmoreringseffekter. Eddy går nu sista året på La Cambre och hoppas kunna etablera sitt eget märke i framtiden.

Jag är otroligt glad att jag har vunnit H&M Design Award och fått chansen att visa min kollektion på Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm. Jag har länge velat starta mitt eget märke och tack vare det här priset kommer jag kanske att kunna göra det, säger Eddy Anemian.

Besökare på webbplatsen för H&M Design Award har även röstat på sin favorit bland de åtta finalisterna. Vinnaren av årets People’s Prize är Henriette Tilanus som har studerat vid ArtEZ Institute of the Arts i Arnhem, hon får nu chansen att göra tre månaders praktik hos modedesignern Erdems studio i London.

Det här är tredje året som H&M Design Award delas ut. Priset har instiftats för att uppmuntra och stödja unga modetalanger i början av sin yrkesbana. Studenter från 32 designskolor har medverkat och finalisterna har sedan fått presentera sina arbeten för den internationella juryn.

Gå in på designaward.hm.com för att läsa mer om priset.

Pressmaterial finns på hm.com/press.

För mer information, kontakta:

Johanna Dahl, PR-chef H&M Sverige
E-post: johanna.dahl@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (H&M) grundades i Sverige 1947 och står för prisvärt, trendigt mode av hög kvalitet. H&M har ett brett sortiment som är uppdelat i ett antal koncept för dam, herr, ungdom och barn. Företagets klädkollektioner skapas av egna designers, mönsterkonstruktörer och inköpare. H&M har fler än 104 000 anställda och omkring 3 000 butiker på 53 marknader, inklusive franchisemarknader. Ytterligare information finns på hm.com.