FÖRSÄLJNINGSUTVECKLING I AUGUSTI OCH TREDJE KVARTALET 2013

I augusti 2013 ökade H&M-koncernens totala försäljning i lokala valutor med 14 procent inklusive moms jämfört med samma månad föregående år. I jämförbara enheter, dvs de butiker och distanshandelsländer som har varit i drift under minst ett helt räkenskapsår, ökade försäljningen med 4 procent.

I tredje kvartalet, dvs 1 juni till 31 augusti, ökade försäljningen inklusive moms med 12 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 2 procent. Försäljningen inklusive moms i tredje kvartalet omräknat till SEK uppgick till MSEK 37 411 (33 568). Omsättningen exklusive moms uppgick till MSEK 32 040 (28 806), en ökning med 11 procent.

Totalt antal butiker per den 31 augusti 2013 uppgick till 2 964 butiker jämfört med 2 629 vid samma tidpunkt föregående år.

Niomånadersrapporten, 1 december 2012 – 31 augusti 2013, publiceras den 26 september 2013 kl 8.00 (CET).

September månads försäljningsutveckling i procent kommer att publiceras i ett separat pressmeddelande den 15 oktober 2013 kl 08.00 (CET).

Karl-Johan Persson, VD

Kontaktperson: Nils Vinge  08-796 5250

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 september 2013 kl 08.00 (CET).

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday,
& Other Stories samt H&M Home. I dagsläget ingår drygt 3 000 butiker på 52 marknader. 2012 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 140 948 och antalet anställda är fler än 104 000. Ytterligare information finns på hm.com.

Taggar: