FÖRSÄLJNINGSUTVECKLING I NOVEMBER OCH FJÄRDE KVARTALET 2011

I november 2011 ökade H&M-koncernens totala försäljning inklusive moms med 9 procent jämfört med samma månad föregående år, i lokala valutor. I jämförbara enheter, dvs de butiker och distanshandels-länder som har varit i drift under minst ett helt räkenskapsår, minskade försäljningen med 1 procent.

I fjärde kvartalet 2011, dvs 1 september till 30 november, ökade försäljningen inklusive moms med 6 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter minskade med 3 procent.

Omräknat till SEK uppgick försäljningen inklusive moms i fjärde kvartalet till MSEK 36 169 (34 792). Omsättningen exklusive moms uppgick till MSEK 30 921 (29 711).

Totalt antal butiker per den 30 november 2011 uppgick till 2 472 butiker jämfört med 2 206 vid samma tidpunkt föregående år.

För tabell över försäljningsutvecklingen under de senaste åren se bifogat dokument.

Fjärde kvartalets försäljningssiffror är ännu ej granskade av bolagets revisorer. Bokslutskommuniké och december månads försäljningsutveckling i procent kommer att publiceras den 26 januari 2012.

Karl-Johan Persson, VD

Kontaktperson: Nils Vinge, IR-ansvarig              08-796 5250

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 december 2011 kl 08.00 (CET).

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday och Cheap Monday samt H&M Home. I dagsläget ingår cirka 2 500 butiker på 43 marknader, inklusive franchisemarknader. 2010 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 126 966 och antalet anställda är fler än 87 000. Ytterligare information finns på www.hm.com.