H & M Hennes & Mauritz AB Bokslutskommuniké

Helår (1 december 2020 — 30 november 2021)

• H&M-gruppens nettoomsättning i lokala valutor ökade med 12 procent under räkenskapsåret 2021. Omräknat till SEK ökade nettoomsättningen med 6 procent till MSEK 198 967 (187 031).
  • Bruttoresultatet ökade till MSEK 105 006 (93 544), vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,8 procent (50,0).
  • Resultatet efter finansiella poster ökade till MSEK 14 300 (2 052).
  • Koncernens resultat efter skatt ökade till MSEK 11 010 (1 243), motsvarande SEK 6:65 (0:75) per aktie.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till MSEK 44 619 (25 900).
  • Den finansiella nettokassan ökade till MSEK 17 857 (208). Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter uppgick till MSEK 42 649 (46 595).
  • Årets ökning av resultatet gör att MSEK 224 har avsatts till H&M-gruppens belöningsprogram HIP – H&M Incentive Program, som vänder sig till alla anställda.

Fjärde kvartalet (1 september 2021 — 30 november 2021)

• H&M-gruppens nettoomsättning i lokala valutor ökade med 11 procent under fjärde kvartalet 2021. Omräknat till SEK ökade nettoomsättningen med 8 procent till MSEK 56 813 (52 549).
  • Bruttoresultatet ökade med 14 procent till MSEK 31 341 (27 375), vilket motsvarar en bruttomarginal om 55,2 procent (52,1).
  • Resultatet efter finansiella poster ökade med 64 procent till MSEK 6 003 (3 665). Före avsättningen till HIP ökade kvartalets resultat med 70 procent. Det starka resultatet i kvartalet är främst en följd av väl mottagna kollektioner med ökad fullprisförsäljning, lägre pris-nedsättningar och god kostnadskontroll.
  • Rörelsemarginalen uppgick till 11,0 procent (7,4).
  • Koncernens resultat efter skatt ökade till MSEK 4 621 (2 485) motsvarande SEK 2:79 (1:50) per aktie.
  • Varulagret minskade till MSEK 37 306 (38 209).

• Senast 2030 ska H&M-gruppens omsättning fördubblas och koldioxidavtrycket halveras. Lönsamheten ska överstiga 10 procent över tid.*
  • För att nå de ambitiösa tillväxt- och klimatmålen ökas investeringarna. För 2022 planeras capex uppgå till cirka 10 miljarder SEK.
  • Under 2022 kommer H&M att lanseras på sex nya marknader. De första butikerna öppnar i Ecuador, Kosovo och Nordmakedonien, samt via franchise i Costa Rica, Guatemala och Kambodja.
  • Utrullningen av H&M online fortsätter med, Belarus, Colombia, Kazakstan, Peru och Ukraina under 2022.
  • Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning om SEK 6:50 per aktie att utbetalas i två delar samt ett mandat för ett aktieåterköpsprogram om 3 miljarder kronor.
  • För perioden 1 december 2021 till 31 januari 2022 bedöms försäljningen i lokala valutor öka med 20 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Perioden har påverkats negativt av den senaste pandemivågen och dess konsekvenser på många av H&M-gruppens stora marknader.

Vi avslutade året starkt med en försäljning som var tillbaka på samma nivå som innan pandemin och med en bättre lönsamhet än på flera år. Nu är vi tillbaka till ett mer normaliserat läge med en stark finansiell ställning och god lönsamhet vilket gör att vi kan ha fullt fokus på tillväxt igen”, säger Helena Helmersson, vd.

* Basåret för omsättningsmålet är 2021. H&M-gruppens mål är att minska koldioxidavtrycket i absoluta tal med 56 procent till 2030 (basår 2019) enligt vårt åtagande på COP26. Med lönsamhet avses rörelseresultatet i relation till omsättningen. Ambitionen är att nå lönsamhetsmålet senast 2024. H&M-gruppens mål om en försäljningstillväxt om 10-15 procent per år med fortsatt hög lönsamhet kvarstår som ett långsiktigt mål.

Tillbaka till tillväxt

”H&M-gruppens starka återhämtning fortsätter. Kunderna visar att de uppskattar vårt kunderbjudande med den bästa kombinationen av mode, kvalitet, pris och hållbarhet. Tack vare snabba och kraftfulla åtgärder har vi kunnat hantera pandemins negativa effekter. Vi avslutade året starkt med en försäljning som var tillbaka på samma nivå som innan pandemin och med en bättre lönsamhet än på flera år. Nu är vi tillbaka till ett mer normaliserat läge med en stark finansiell ställning och god lönsamhet vilket gör att vi kan ha fullt fokus på tillväxt igen. Vi ser stora möjligheter att växa både hållbart och lönsamt. Senast 2030 är målet att fördubbla omsättningen samtidigt som vi ska halvera vårt koldioxidavtryck. Lönsamheten ska överstiga 10 procent över tid.

H&M-gruppens starka kassaflöde och finansiella ställning kommer att vara avgörande för investeringsförmågan i vår hållbara tillväxt. Under 2022 kommer vi att fördubbla investeringarna. Förutom satsningar kopplade till respektive tillväxtområde kommer vi att fortsätta investera i infrastruktur som tech och varuförsörjningskedjan men också i förnybar energi och hållbara material.

H&M. Vi kommer att förstärka, utveckla och bredda erbjudandet med fler produkter och tjänster för att fördjupa kundrelationerna och attrahera ännu fler kunder världen över. Butikerna och kundupplevelsen har en fortsatt central roll. Optimeringen av butiksportföljen fortsätter att vara framgångsrik. Nu ökar vi investeringstakten i både våra fysiska och digitala butiker för att ytterligare lyfta och förstärka den integrerade upplevelsen.

Portfolio brands och business ventures. Vi växer successivt med våra övriga varumärken, nya affärsmodeller och initiativ. Samtliga har en stor tillväxtpotential var för sig men också som komplement och förstärkning till H&M-gruppen. Alla utgår från kundernas önskemål och bidrar dessutom till att göra modeindustrin mer hållbar.

Investeringar och partnerskap. Genom vår investeringsarm Co:lab har vi idag ett tjugotal investeringar i nya bolag som är viktiga för H&M-gruppens tillväxtstrategi. Dessa investeringar har på kort tid skapat betydande värden finansiellt men även i den befintliga verksamheten via exempelvis förbättrad kundupplevelse och innovation inom hållbara material. I en bransch i snabb förändring uppstår spännande möjligheter och vi utvärderar löpande investeringar och förvärv som kan bidra till H&M-gruppens fortsatt hållbara tillväxt.

Även om vi har respekt för pandemins fortsatta utmaningar har vi visat vår förmåga att snabbt anpassa oss och ta vara på möjligheter. Kundfokus, snabba åtgärder och flexibilitet har varit avgörande för att hantera pandemin och kommer bli minst lika viktigt framöver. Hos oss ska kunderna alltid känna sig trygga i att kunna hitta den bästa kombinationen av mode, pris, kvalitet och hållbarhet. Med fortsatt nöjda kunder och starka relationer med alla våra partners ser vi optimistiskt på möjligheterna till långsiktig och hållbar tillväxt för H&M-gruppen.”

Helena Helmersson, vd

Kommunikation i samband med bokslutskommuniké

Bokslutskommunikén för räkenskapsåret 2021, 1 december 2020 – 30 november 2021, publiceras kl. 08.00 CET den 28 januari 2022, följt av en telefonkonferens kl. 09.00 CET för finansmarknad och media där vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Nils Vinge medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er på hmgroup.com eller via länken: http://emea.directeventreg.com/registration/4189924.

För bokning av intervjuer i samband med helårsrapporten den 28 januari 2022, vänligen kontakta Kristina Stenvinkel, telefon 070-796 54 40, stenvinkel@hm.com.

Nils Vinge, IR-chef                             08-796 52 50
Helena Helmersson, vd                     08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef              08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
Tel: 08-796 55 00, fax: 08-20 99 19, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.

Informationen i denna bokslutskommuniké är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 28 januari 2022 kl 08.00 (CET). Denna bokslutskommuniké, liksom ytterligare information om H&M-gruppen finns tillgänglig på hmgroup.com.

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&M-gruppen 54 onlinemarknader och cirka 4 800 butiker på 75 marknader, inklusive franchisemarknader. 2021 uppgick nettoomsättningen till SEK 199 miljarder. Antalet anställda uppgår till cirka 155 000. Ytterligare information finns på hmgroup.com.