H & M HENNES & MAURITZ AB BOKSLUTSKOMMUNIKÉ

2011-12-01 -- 2012-11-30

HELÅR

• H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade i lokala valutor med 11 procent under räkenskapsåret. Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 1 procent. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen exklusive moms till MSEK 120 799 (109 999), en ökning med 10 procent.
  • Bruttoresultatet blev MSEK 71 871 (66 147), vilket motsvarar en bruttomarginal om 59,5 (60,1).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 22 285 (20 942). Koncernens resultat efter skatt ökade med 7 procent till MSEK 16 867 (15 821), motsvarande SEK 10:19 (9:56) per aktie. Resultatet efter skatt ökade med 1 miljard SEK trots negativ påverkan från koncernens stora långsiktiga satsningar och negativa valutaomräkningseffekter.
  • Stark expansion under året. Totalt tillkom 304 (266) nya butiker netto jämfört med tidigare planerade 275.
    De största expansionsmarknaderna var Kina och USA.

FJÄRDE KVARTALET

• H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade i lokala valutor med 9 procent under fjärde kvartalet.
    I jämförbara enheter var försäljningen oförändrad. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen exklusive moms till MSEK 32 502 (30 952).
  • Bruttoresultatet blev MSEK 20 017 (19 150), vilket motsvarar en bruttomarginal om 61,6 procent (61,9).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 6 636 (6 802). Koncernens resultat efter skatt
    blev MSEK 5 287 (5 357), motsvarande SEK 3:19 (3:24) per aktie. Resultatet har påverkats negativt av stora långsiktiga satsningar samt av negativa valutaomräkningseffekter om cirka MSEK 240.
    -----------------------------------------------
  • Styrelsen föreslår en utdelning om SEK 9:50 (9:50) per aktie för räkenskapsåret 2011/2012.
  • Försäljningen i december 2012 ökade med 8 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 2 procent. Bolaget bedömer att december påverkades av en negativ kalendereffekt om cirka 3 procentenheter.
  • Försäljningen i januari 2013 beräknas öka med 5 procent i lokala valutor jämfört med samma månad föregående år. Från mitten av januari påverkades försäljningen negativt av mycket kallt väder på många av H&M:s marknader i Europa.
  • För räkenskapsåret 2012/2013 planerar H&M ett nettotillskott om cirka 325 butiker.
  • Chile, Estland, Litauen, Serbien och via franchise Indonesien blir nya H&M-länder 2013.
  • Det nya modevarumärket & Other Stories öppnar under våren 2013 de första butikerna i Spanien, Tyskland, Danmark, Storbritannien, Italien, Frankrike och Sverige. I dessa länder samt i Belgien, Finland och Nederländerna lanseras & Other Stories via online-handel på stories.com.
  • COS expanderar till nya länder med butiker i Oslo, Norge och i Dubai, Förenade Arabemiraten, under 2013.
  • I januari 2013 lanserades en helt mobilanpassad H&M shop online på H&M:s åtta befintliga onlinemarknader.

Kommentar av Karl-Johan Persson, vd
”H&M fortsätter att stå starkt på en utmanande klädmarknad som på många håll var ännu mer utmanande under 2012 jämfört med 2011. Att vi i detta läge ökade försäljningen med 11 procent i lokala valutor och en procent i jämförbara enheter med fortsatta ökade marknadsandelar är återigen ett kvitto på att kunderna uppskattar våra kollektioner som erbjuder ett brett och inspirerande mode för alla.

Vi förbättrade resultatet med 1 miljard kronor – dvs en ökning med 7 procent jämfört med föregående år – detta trots att årets resultat påverkades negativt av våra stora långsiktiga satsningar och valutaomräkningseffekter. Våra långsiktiga satsningar hänför sig till flera områden såsom online, IT, ett helt nytt varumärke & Other Stories och framtida breddning av produkt-sortimentet. Dessa långsiktiga satsningar, som till stor del ännu inte genererat intäkter utan hittills endast inneburit kostnadsökningar, ser vi som kloka och nödvändiga att göra. De syftar till att säkra framtida expansion och vinster och därmed ytterligare stärka H&M:s position.

Vi fortsatte vår kraftiga expansion och öppnade 304 nya butiker netto under 2012. Fem nya marknader tillkom och vi skapade cirka 10 000 nya arbetstillfällen. Idag har vi en stark global närvaro med över 2 800 butiker på 48 marknader och mer än 104 000 medarbetare.

Hållbarhetsfrågor blir allt viktigare och i vårt starka kunderbjudande ingår också att H&M är det mer hållbara alternativet för våra allt mer medvetna kunder. Därför står hållbarhet högt upp på vår dagliga agenda och är sedan en tid tillbaka en integrerad del av vår verksamhet.

Under 2013 fortsätter den höga expansionstakten med planerade 325 nya butiker netto. Detta innebär att vi i princip öppnar en ny butik per dag. Även under 2013 planeras högst expansionstakt i Kina och USA. Nya H&M-länder under 2013 blir Chile, Estland, Litauen, Serbien och Indonesien. Vi ser mycket fram emot att under våren kunna erbjuda våra kunder ett helt nytt modevarumärke då de första & Other Stories-butikerna öppnas.

Vi ser fram emot ett spännande 2013 fullt av nya möjligheter. Vi har stor respekt för det makroekonomiska läget och hur det kan komma att påverka konsumtionen på många av våra marknader, men vi tror mycket på vårt erbjudande och är övertygade om att H&M kommer att fortsätta att stå sig starkt.”

Informationen i denna bokslutskommuniké är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 30 januari 2013 klockan 08.00 (CET).

KONTAKTPERSONER

Nils Vinge, IR-ansvarig
Karl-Johan Persson, vd
08-796 55 00 (växel)
Jyrki Tervonen, finanschef 08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
Tel: 08-796 55 00, fax: 08-24 80 78, e-mail: info@hm.com

Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories samt H&M Home. I dag ingår drygt 2 800 butiker på 48 marknader, inklusive franchisemarknader. 2012 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 140 948 och antalet anställda var drygt 104 000. Ytterligare information finns på www.hm.com.