H & M Hennes & Mauritz AB Bokslutskommuniké

2012-12-01 -- 2013-11-30

HELÅR

• H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade i lokala valutor med 9 procent under räkenskapsåret. Försäljningen i jämförbara enheter var oförändrad. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen exklusive moms till MSEK 128 562 (120 799), en ökning med 6 procent.
  • Bruttoresultatet blev MSEK 76 033 (71 871), vilket motsvarar en bruttomarginal om 59,1 procent (59,5).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 22 526 (22 285). Årets resultat har påverkats negativt av valutaomräkningseffekter om cirka MSEK 600 jämfört med föregående år. Koncernens resultat efter skatt ökade till MSEK 17 152 (16 867), motsvarande SEK 10:36 (10:19) per aktie.
  • Stark expansion under året. Totalt tillkom 356 (304) nya butiker netto. De största expansions-marknaderna var Kina och USA.
  • Över 12 000 nya arbetstillfällen skapades i H&M-koncernen under 2013. Vid räkenskapsårets slut uppgick antalet medarbetare till drygt 116 000 (104 000).

FJÄRDE KVARTALET

• H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade i lokala valutor med 13 procent under fjärde kvartalet. I jämförbara enheter ökade försäljningen med 3 procent. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen exklusive moms till MSEK 36 495 (32 502).
  • Bruttoresultatet ökade med 11 procent till MSEK 22 189 (20 017), vilket motsvarar en bruttomarginal om 60,8 procent (61,6). Skillnaden i bruttomarginalen förklaras främst av valutakurseffekter som uppstår i samband med betalningar av koncernens varuflöden samt av årsbokslutseffekter. Bortsett från dessa faktorer var således bruttomarginalen ungefär på samma nivå som i fjärde kvartalet 2012.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

• Styrelsen föreslår en utdelning om SEK 9:50 (9:50) per aktie för räkenskapsåret 2012/2013.
  • Försäljningen i december 2013 ökade med 10 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Kalenderkorrigerat var försäljningsutvecklingen drygt 12 procent.
  • Försäljningen i januari 2014 beräknas öka med 15 procent i lokala valutor jämfört med samma månad föregående år.
  • För räkenskapsåret 2013/2014 planerar H&M ett nettotillskott om cirka 375 butiker.
  • Australien och Filippinerna blir nya H&M-länder 2014. Utöver dessa länder planeras ytterligare ett par nya H&M-länder att öppna i slutet av 2014.
  • Fyra nya H&M onlinemarknader planeras att öppna under 2014. Frankrike öppnar vår/sommar 2014. Därefter planeras ytterligare tre stora nya onlinemarknader att öppna under året.

Kommentar av Karl-Johan Persson, vd

”Vi hade en stark avslutning på 2013 med väl mottagna höstkollektioner, vilket ökade försäljningen i fjärde kvartalet med 13 procent i lokala valutor och resultatet efter finansiella poster ökade med 11 procent till 7,3 miljarder kronor. Ett bra resultat med tanke på de stora långsiktiga satsningar som vi gör inom bland annat IT, online, nya varumärken samt breddningen av vårt produktsortiment.

Några exempel på dessa investeringar är vårt nya modevarumärke & Other Stories som fått ett fantastiskt mottagande samt vår utökade H&M Sport som vi lanserade nu i januari. Sportkollektionerna är framtagna ihop med svenska OS-idrottare där fokus har lagts på funktion, passform, design och komfort.

Ett annat område som vi satsar mycket på är onlinehandeln, som blir allt viktigare. Vår onlineförsäljning fortsätter att utvecklas mycket väl och hm.com, som är en av världens mest besökta modesajter, gör att vi når ännu fler kunder med vårt erbjudande. I augusti lanserade vi vår online-butik i USA som mottagits mycket bra av kunderna. Vi fortsätter nu vår online-expansion med att öppna flera nya onlinemarknader under 2014. Frankrike öppnas under våren/sommaren 2014 och därefter planeras ytterligare tre stora nya onlinemarknader att öppna senare under året.

Vi fortsätter att jobba intensivt med hållbarhetsfrågor inom många olika områden. H&M Conscious är namnet på vårt arbete för en mer hållbar framtid inom mode. Visionen är att all H&M:s verksamhet ska drivas på ett sätt som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart. Därför arbetar vi dagligen med att erbjuda våra kunder ökad hållbarhet i alla våra kollektioner.

2013 har varit ett mycket öppningsintensivt år då vi i snitt öppnade mer än en ny butik varje dag. Idag har vi över 3 100 butiker i 53 länder och drygt 116 000 medarbetare. Vi fortsätter att skapa nya arbetstillfällen och under året välkomnade vi över 12 000 nya medarbetare netto. Vår starka expansion fortsätter under 2014 då vi planerar att öppna totalt 375 nya butiker netto och nya H&M-länder blir Australien och Filippinerna. Utöver dessa länder planeras ytterligare ett par nya H&M-länder att öppna i slutet av 2014.

Det nya året har startat bra, med en stark försäljning i december och januari. Även om det fortfarande finns makroekonomiska utmaningar på flera av våra marknader ser vi positivt på 2014 som blir ett spännande år med nya länder och nya möjligheter. Vi tror mycket på vårt starka erbjudande och är övertygade om att vi stärker vår marknadsposition ytterligare under året.”

Informationen i denna bokslutskommuniké är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 30 januari 2014 klockan 08.00 (CET). Denna bokslutskommuniké, liksom ytterligare information om H&M, finns tillgänglig på www.hm.com.

KONTAKTPERSONER

Nils Vinge, IR-ansvarig                                                                        08-796 52 50

Karl-Johan Persson, vd                                                                        08-796 55 00 (växel)

Jyrki Tervonen, finanschef                                                                     08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
Tel: 08-796 55 00, fax: 08-24 80 78, e-mail: info@hm.com

Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories samt H&M Home. I dag ingår drygt 3 100 butiker på 53 marknader, inklusive franchisemarknader. 2013 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 150 090 och antalet anställda var drygt 116 000. Ytterligare information finns på www.hm.com.