H & M HENNES & MAURITZ AB NIOMÅNADERSRAPPORT

2012-12-01 -- 2013-08-31

NIO MÅNADER

•  H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 8 procent i lokala valutor under räkenskapsårets första nio månader. Försäljningen i jämförbara enheter minskade med 2 procent. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen exklusive moms till MSEK 92 067 (88 297), en ökning med 4 procent.
  •  Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 15 189 (15 649). Koncernens resultat efter skatt blev MSEK 11 544 (11 580), motsvarande SEK 6:97 (7:00) per aktie.

TREDJE KVARTALET

•  H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 12 procent i lokala valutor under tredje kvartalet. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen exklusive moms till MSEK 32 040 (28 806). Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 2 procent.
  •  Bruttoresultatet blev MSEK 18 828 (16 771), vilket motsvarar en bruttomarginal om 58,8 procent (58,2).
  •  Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 5 830 (4 895). Koncernens resultat efter skatt blev MSEK 4 431 (3 622), motsvarande SEK 2:68 (2:19) per aktie, en ökning med 22 procent.
  •  H&M:s onlineförsäljning i USA, som lanserades i augusti, har fått en mycket bra start.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• Försäljningen ökade med 8 procent i lokala valutor under perioden 1 september – 24 september 2013 jämfört med samma period föregående år. Hela september månad har en negativ kalendereffekt för H&M-koncernen om cirka 2 procentenheter.

Kommentar av Karl-Johan Persson, vd

”Tredje kvartalet har varit mycket bra både när det gäller försäljning och resultat. Resultatet efter finansiella poster ökade med nästan 1 miljard kronor. Våra väl mottagna sommarkollektioner har gett oss en stark försäljningsutveckling under kvartalet framför allt i Asien, men även på flera marknader i Europa. Vi har också haft en mycket lyckad lansering av vår onlinebutik i USA under augusti och vi ser att vårt erbjudande står sig starkt även på världens största onlinemarknad.

Vi har en kraftig expansion och det är inte länge sedan vi år 2010 öppnade vår 2 000:e butik – redan nu tre år senare – öppnade vi i september koncernens butik nummer 3 000, belägen i en av Kinas största städer, Chengdu. Kina är det land där vi expanderar snabbast men vi växer även i andra spännande regioner. Hittills i år har vi öppnat totalt 215 nya butiker och haft framgångsrika öppningar i fyra nya H&M-länder; Chile, Litauen, Serbien och Estland. I oktober i år öppnar vi i ytterligare ett land i Sydostasien, i Indonesien via franchise och under första halvåret 2014 öppnas den första H&M-butiken i Melbourne i Australien och vi planerar även för öppning i Sydafrika 2015.

Vi jobbar också vidare med våra övriga varumärken och med den globala utrullningen av vår onlinebutik. Vi siktar på att öppna online på fler marknader under 2014. När det gäller våra övriga varumärken fortsätter expansionen, framför allt för COS och & Other Stories som fortsätter att utvecklas väl och där vi nu ökar expansionstakten under nästa år.”

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 26 september 2013 klockan 08.00 (CET). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M, finns tillgänglig på www.hm.com.

KONTAKTPERSONER
Nils Vinge, IR-ansvarig          08-796 52 50
Karl-Johan Persson, vd         08-796 55 00 (växel)
Jyrki Tervonen, finanschef      08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
Tel: 08-796 55 00, fax: 08-24 80 78, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories samt H&M Home. I dag ingår drygt 3 000 butiker på 52 marknader, inklusive franchisemarknader. 2012 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 140 948 och antalet anställda var drygt 104 000. Ytterligare information finns på www.hm.com.