H & M HENNES & MAURITZ AB SEXMÅNADERSRAPPORT

2012-12-01 -- 2013-05-31

FÖRSTA HALVÅRET

• H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 5 procent i lokala valutor under räkenskapsårets första halvår. Försäljningen i jämförbara enheter minskade med 4 procent. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen exklusive moms till MSEK 60 027 (59 491), en ökning med 1 procent.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 9 359 (10 754). Koncernens resultat efter skatt blev MSEK 7 113 (7 958), motsvarande SEK 4:30 (4:81) per aktie. Stora negativa valutaomräkningseffekter och långsiktiga investeringar under perioden försvårar resultatjämförelsen med motsvarande period föregående år.

ANDRA KVARTALET

• H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 5 procent i lokala valutor under andra kvartalet. Efter omräkning till SEK uppgick omsättningen exklusive moms till MSEK 31 635 (31 658). Försäljningen i jämförbara enheter minskade med 4 procent.
  • Fortsatt stora negativa valutaomräkningseffekter då den svenska kronan har fortsatt att stärkas mot de flesta försäljningsländers valutor. Med samma valutakurser som i Q2 2012 skulle försäljningen i Q2 2013 ha varit cirka 1,8 miljarder kronor högre än den rapporterade försäljningen inklusive moms om MSEK 36 923.
  • Bruttoresultatet blev MSEK 19 337 (19 546), vilket motsvarar en bruttomarginal om 61,1 procent (61,7). Ökade prisnedsättningar har påverkat bruttomarginalen negativt med 0,9 procentenheter i relation till omsättningen jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 6 125 (7 053). Koncernens resultat efter skatt blev MSEK 4 655 (5 219), motsvarande SEK 2:81 (3:15) per aktie, en minskning med 11 procent.

----------------------------------------------------------------------

• Försäljningen i juni har startat bra. Försäljningen ökade med 14 procent i lokala valutor under 1 juni – 17 juni 2013 jämfört med samma period föregående år.

Kommentar av Karl-Johan Persson, vd

”Andra kvartalet har varit ett öppningsintensivt kvartal med nästan 100 nya butiker. Vi har bland annat öppnat vår första H&M-butik söder om ekvatorn i Sydamerika – i Santiago de Chile – som har fått ett fantastiskt mottagande.
Vi ökar vår närvaro alltmer i Asien, där vi redan idag har 200 butiker och där vi nu också börjar etablera våra nya varumärken som COS och Monki.

Även detta kvartal har präglats av stora negativa valutaomräkningseffekter vilket påverkat både försäljningen och resultatet i svenska kronor negativt. Den totala försäljningen i lokala valutor ökade med 5 procent. Även om försäljningen var fortsatt stark i Asien var försäljningen som helhet inte tillfredsställande vilket främst berodde på fortsatt utmanande läge för klädhandeln samt ogynnsamt väder under mars och in i april på flera av våra stora marknader.

På H&M jobbar vi långsiktigt och vi fortsätter med våra investeringar inom IT, online, nya varumärken och produktbreddning. Även om de flesta av dessa långsiktiga investeringar idag ännu inte genererar intäkter, ser vi dessa satsningar som kloka och nödvändiga att göra för att bygga ett ännu starkare H&M. Det fantastiska mottagandet av vårt nya varumärke & Other Stories, är ett exempel på en satsning som redan slagit väl ut. Under kvartalet öppnades våra första sju & Other Stories-butiker bland annat i London, Paris och Milano. Utvecklingen för COS är mycket god och den starka expansionen fortsätter på både befintliga och nya marknader som t ex Turkiet och Schweiz där vi öppnar COS under hösten.

Det finns en stor potential inom den växande online-handeln. Vi ser fram emot lanseringen av vår näthandel i USA under augusti. Parallellt fortsätter vi arbetet med vår globala utrullning av näthandeln, där ambitionen är att öppna flera nya online-länder under 2014.”

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 19 juni 2013 klockan 08.00 (CET).

KONTAKTPERSONER
Nils Vinge, IR-ansvarig, 08-796 52 50
Karl-Johan Persson, vd, 08-796 55 00 (växel)
Jyrki Tervonen, finanschef, 08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
Tel: 08-796 55 00, fax: 08-24 80 78, e-mail: info@hm.com

Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Företagets affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories samt H&M Home. I dag ingår drygt 2 900 butiker på 49 marknader, inklusive franchisemarknader. 2012 uppgick omsättningen inklusive moms till MSEK 140 948 och antalet anställda var drygt 104 000. Ytterligare information finns på www.hm.com.