H & M HENNES & MAURITZ AB STARTAR ETT LÅNGSIKTIGT BELÖNINGSPROGRAM FÖR ALLA ANSTÄLLDA

– Familjen Stefan Persson donerar 1 miljard kronor. För att visa uppskattning till alla anställda som bidrar till H&M:s framgång föreslår styrelsen i H & M Hennes & Mauritz AB (H&M) ett belöningsprogram där alla anställda i alla länder omfattas enligt samma grundprincip. Syftet är att uppmuntra och uppmärksamma de anställdas långsiktiga engagemang och delaktighet. Programmet avser att ytterligare stärka H&M som en attraktiv arbetsgivare vilket även kommer att gynna framtida rekryteringar under H&M:s kraftiga globala expansion.

Programmet initieras genom en gåva i form av 4 040 404 H&M-aktier till ett värde idag av cirka en miljard kronor från familjen Stefan Persson till en nybildad svensk stiftelse, Stiftelsen H&M Incentive Program. Gåvan kommer att fördelas till H&M:s anställda över tid. Därtill är avsikten att H&M gör årliga avsättningar till stiftelsen med ett belopp motsvarande tio procent av utdelningsökningen i förhållande till föregående års aktieutdelning. Programmet påbörjas 2011 om beslut fattas på en extra bolagsstämma som äger rum den 20 oktober 2010. – Tanken är att skapa ett långsiktigt belöningsprogram för alla anställda som är lika för alla. Det är också ett sätt att ytterligare stärka alla våra medarbetares engagemang och delaktighet. Förhoppningen är att H&M fortsätter att utvecklas väl och att våra medarbetare får möjlighet att ta del av H&M:s värdetillväxt på samma sätt som en aktieägare, säger Stefan Persson, styrelseordförande i H&M. Alla anställda i H&M-koncernen i samtliga länder omfattas av programmet enligt samma grundprincip utifrån arbetad tid, oavsett befattning och lönenivå. De anställdas tidigare arbetade år kommer att tillgodoräknas i kvalifikationstiden som uppgår till fem år, om inte lokala regler kräver annat. Utgångspunkten är att utbetalning påbörjas vid 62 års ålder. Det kommer dock att finnas möjlighet att välja att få sina andelar utbetalda redan efter tio anställningsår, dock tidigast 2021. Gåvan och de årliga avsättningarna kommer att förvaltas av Stiftelsen H&M Incentive Program, som investerar i H&M-aktier. Detta innehav ska dock aldrig utgöra mer än fem procent av det totala antalet aktier i H&M. Då H&M är verksamt i många olika länder kan det finnas vissa lokala avvikelser som en följd av olika lagar och regelverk inom exempelvis skatt och arbetsrätt, vilket programmet måste anpassas till. Kontaktpersoner: Kristina Stenvinkel Informationschef Telefon: 08-796 39 08 E-post: stenvinkel@hm.com Nils Vinge IR-chef Telefon: 08-796 52 50 E-post: nils.vinge@hm.com Pressbilder och bakgrundsinformation för journalistiskt bruk kan laddas ner från www.hm.com Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 september 2010 08.00 (CET).